1 Functies toevoegen waar klanten niet voor willen betalen. Te veel functies in een product stoppen is een klassieke fout. Niet alles wat technisch kan, is ook wenselijk. Bovendien kosten die functies geld, terwijl de consument ze toch niet gebruikt.

2 Het belang van veiligheid en privacy onderschatten. U zult moeten investeren in software zoals encryptie om ervoor te zorgen dat de gegevens van de gebruiker veilig zijn.

3 Het gevaar van opduikende concurrenten over het hoofd zien. Ze zullen er snel zijn, de bedrijfjes die met u concurreren met hun producten die wel met het internet zijn verbonden. Zorg dat uw eigen producten er niet voor onderdoen.

4 Te lang treuzelen. Wacht niet tot een concurrent zo'n product op de markt brengt, maar begin nu al met de voorbereiding. Tegen dat u het hele innovatie- en ontwikkelingstraject hebt doorlopen, bent u misschien al een stevige brok marktaandeel kwijt.

5 Overschat uw eigen bedrijf niet. U zult nieuwe werknemers met de nodige technologische vaardigheden moeten aantrekken en uw bedrijfsprocessen moeten herbekijken. U zult bijvoorbeeld moeten kunnen beoordelen welke taken u uitbesteedt en welke u absoluut binnenshuis houdt.

Bron: het novembernummer van Harvard Business Review

1 Functies toevoegen waar klanten niet voor willen betalen. Te veel functies in een product stoppen is een klassieke fout. Niet alles wat technisch kan, is ook wenselijk. Bovendien kosten die functies geld, terwijl de consument ze toch niet gebruikt.2 Het belang van veiligheid en privacy onderschatten. U zult moeten investeren in software zoals encryptie om ervoor te zorgen dat de gegevens van de gebruiker veilig zijn.3 Het gevaar van opduikende concurrenten over het hoofd zien. Ze zullen er snel zijn, de bedrijfjes die met u concurreren met hun producten die wel met het internet zijn verbonden. Zorg dat uw eigen producten er niet voor onderdoen.4 Te lang treuzelen. Wacht niet tot een concurrent zo'n product op de markt brengt, maar begin nu al met de voorbereiding. Tegen dat u het hele innovatie- en ontwikkelingstraject hebt doorlopen, bent u misschien al een stevige brok marktaandeel kwijt.5 Overschat uw eigen bedrijf niet. U zult nieuwe werknemers met de nodige technologische vaardigheden moeten aantrekken en uw bedrijfsprocessen moeten herbekijken. U zult bijvoorbeeld moeten kunnen beoordelen welke taken u uitbesteedt en welke u absoluut binnenshuis houdt.Bron: het novembernummer van Harvard Business Review