Van 100 naar 800 koffiebars in 5 jaar

Zelfs in moeilijke sectoren als de horeca liggen er nog altijd kansen voor ondernemers. Koffieliefhebbers gaan almaar vaker buitenshuis hun koffie drinken. Die trend maakt koffiebars en microbranderijen aantrekkelijk. Het aantal koffiebars is in vijf jaar gestegen van 100 tot 800.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

De trend van de koffiebars is overgewaaid uit het buitenland. “Mensen zagen er koffiebars en koffieketens als Starbucks en dat wilden dat ook hier. In België vind je wel veeleer individuele koffiebars dan grote ketens”, zegt Pieter Claes van de koffiebranderij Java Coffee Company.

Koffiebars zijn een succes. Het zijn de enige horecazaken die de afgelopen twee à drie jaar zowel in aantal als omzet veel gegroeid zijn. Gerrit Budts van Horeca Vlaanderen bevestigt het succes van de koffiezaken, maar kan er geen aantal op kleven omdat ze worden geregistreerd als cafés. Gert Lauryssen van de Belgian Foodservice Alliance kan dat wel. Hij schat op basis van recent onderzoek dat er nu 800 koffiebars zijn in België, tegen 100 vijf jaar geleden.

Lauryssen ziet een verband tussen de populariteit van koffiebars en het dalende restaurantbezoek. “In koffiebars ervaren de bezoekers ook een horecabeleving, voor slechts 5 euro. In een restaurant geef je meer uit.” Pieter Claes van Java ziet een verklaring in het brede publiek dat de koffiebars aanspreken. “Zowel jong als oud zit in de koffiebar en is bereid 3 à 4 euro neer te leggen voor een lekkere koffie. Voor de jeugd is dat bijvoorbeeld een echte cappuccino of latte met een smaakje. De 40-plusser gaat eerder op zoek naar koffie van goede kwaliteit, bijvoorbeeld een originekoffie.”

Uitzondering in de sector

In elk geval vormen koffiebars een uitzondering in de horecasector. In de eerste zeven maanden van dit jaar gingen er in de horeca 2117 jobs verloren in België, waarvan 1067 in Vlaanderen, zo blijkt uit cijfers van het handelsinformatiekantoor Graydon. De sector vreest dat de invoering van de geregistreerde kassa het banenverlies nog zal uitdiepen.

De koffiebars bieden dus kansen voor ondernemers, want de zaken doen het economisch goed. “75 procent van de ondernemingen die met voeding en drank bezig zijn, ziet zijn omzet en rendement dalen. Bij de koffiebars is het plaatje helemaal anders: 80 procent is succesvol en haalt een goed rendement,” zegt Gert Lauryssen van de Belgian Foodservice Alliance.

Julie De Jonghe & Benny Debruyne

Het volledige dossier over de koffiemarkt leest u in Trends van 5 september 2013.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content