Real time bidding: online reclameveiling in reële tijd op basis van uw profiel

Een goed voorbeeld van het stijgende belang van technologie in de reclamewereld is real time bidding: veilingen in reële tijd om gericht advertenties te plaatsen. Hoe werkt het?

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

Een fictief voorbeeld. Iemand opent een pagina op een website. Via een geautomatiseerd systeem zendt de site naar adverteerders een bericht met het profiel van de bezoeker (vrouw van 33, woont in Lier, geïnteresseerd in een reis naar Italië, fan van Game of Thrones en op zoek naar nieuwe loopschoenen). Schoenmerken, reisbureaus en andere geïnteresseerde adverteerders bieden om een advertentie te kunnen plaatsen op de internetpagina die de vrouw bekijkt.

Turn, een in 2006 opgericht bedrijf uit Silicon Valley, commercialiseert een softwaretool voor digitale reclame met als doel zo relevant mogelijke reclame te tonen aan de klant. Marco Ruivenkamp van Turn: “De bezoeker surft naar een website, de software kiest welke reclame het beste is voor deze bezoeker, dan begint het bieden onder de bedrijven. De hoogste bieder haalt het. Zijn advertentie wordt getoond op het kanaal dat het beste is: display, mobile, video of sociale media. Dit proces verloopt automatisch op basis van algoritmes, en duurt nauwelijks 40 milliseconden.”

Ook de Nederlandse start-up Improve Digital, ondertussen eigendom van het Zwiterse PubliGroupe, ontwikkelde technologie voor door gegevensanalyse aangedreven marketing. Ook deze bevat een geautomatiseerd systeem voor onlineveilingen. Nu zijn die veilingsystemen nog beperkt tot internetreclame, maar experts verwachten dat online bidding binnenkort ook wordt gebruikt voor televisie- of radioreclame op maat van de klant te brengen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content