9 snelwegen naar happy profit

Herman Toch © GF

Wie winst wil maken, wordt al te vaak scheef bekeken, vindt marketingauteur Herman Toch. In zijn nieuwe boek Happy Profit legt hij uit hoe winst zijn negatieve connotatie kwijt kan raken.

Niveau 1: Het Merk

1 Bewijs je maatschappelijk doel. Te veel merken vertellen enkel een verhaal. Op papier zetten welke positieve invloed je bedrijf op de wereld wil hebben is niet voldoende. Je moet dat doel concreet maken en vertalen in acties. Het zeepmerk Lifebuoy (Unilever) deed dat bijvoorbeeld met zijn plan om tegen 2015 een miljard mensen ervan te overtuigen dat handenwassen belangrijk is.

2 Investeer in impactvolle innovatie. Experimenteer met innovaties en zakenmodellen die ons economisch systeem hertekenen of duurzaam maken, en die voor mensen relevant zijn in hun dagelijks leven. Een bekend Belgisch voorbeeld is Desso, dat niet enkel duurzame tapijten verkoopt, maar ook tapijten die de lucht zuiveren.

3 Ga voor vakmanschap. Consumenten hebben opnieuw oog voor het métier. Dat biedt bedrijven de kans het verschil te maken met bezieling en begeestering in plaats van met standaardisatie en functionaliteit. Denk aan de opkomst van de microbierbrouwers in de VS, die volgens Reuters al goed zijn voor 12 miljard dollar omzet.

Niveau 2: Ons Merk

4 Werk samen met alle belanghebbenden. Een bedrijf dat toont dat het kan samenwerken, wordt als een aantrekkelijke partner gezien en verhoogt zo zijn groeikansen. Dat doe je door intern hokjes tussen afdelingen te slopen en extern samen te werken met anderen, zelfs met concurrenten. Zo maken BMW en Toyota samen de Roadster-wagens. BMW staat in voor het design, maar gebruikt de hybride technologie van Toyota en Lexus.

5 Breng gelijkgestemden samen. Omring je als bedrijf met organisaties en mensen die dezelfde intrinsieke motivatie delen en creëer een semi-gesloten netwerk dat de privacy biedt om je te concentreren op groei. In Nederlands Limburg verenigden gelijkgestemde chemiebedrijven zich om via kennisdeling en open innovatie sneller nieuwe producten te ontwikkelen.

6 Omarm het peer-to-peerdenken. Peer-to-peernetwerken zoals couchsurfing, Airbnb of Uber zitten in de lift, maar vormen niet enkel een bedreiging voor traditionele bedrijven. Zij kunnen er ook mee experimenteren. Zo startte DHL vorig jaar in Stockholm het platform MyWays op, waarmee particulieren een centje kunnen bijverdienen door zelf pakjes af te leveren.

Niveau 3: Mijn merk

7 Bouw persoonlijke relaties op. Zorg ervoor dat mensen jouw merk ook als hun merk ervaren. Dankzij de deal met het mobielebetalingssysteem Square krijgt het personeel van Starbucks informatie over de voorkeuren van hun klanten.

8 Wees een goede vriend. Merken die deel willen uitmaken van het kransje van ingewijden van hun klanten moeten een eerlijke en transparante attitude hebben. Ze vragen toestemming, gaan in dialoog en verdienen het vertrouwen. Om vertrouwen op te wekken, heeft de Deense Jyskebank een eigen nieuwszender opgericht die toont wat ze doet.

9 Innoveer van onderuit. Een bedrijf moet aantrekkelijk zijn voor die duizenden makers-entrepreneurs die eraan zitten te komen. Zij vervangen innovatie van bovenaf. KBC lanceerde dit jaar Start-It. De bank stelt enkele verdiepingen in de Antwerpse Boerentoren ter beschikking van start-ups.

Wouter Temmerman

Tijdens de zomermaanden krijgt u de Bizz By Mail-nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content