Stabiele groei

Bioproducten zijn in. "Bio is de hype voorbij", zegt Sander Van Haver, innovatieconsulent bij het Innovatiesteunpunt. "Er is een stabiele groei, die wellicht ook doorzet in de komende jaren." Maar wat is bio? "De producten moeten voldoen aan een lastenboek van de Europese Unie", zegt Van Haver. "Er mogen noch chemische of synthetische pesticiden, noch herbiciden worden gebruikt. Antibiotica mogen niet preventief worden toegediend en alleen organische mest is toegestaan. Elk land mag nog bijkomende, strengere regels stellen."
...

Bioproducten zijn in. "Bio is de hype voorbij", zegt Sander Van Haver, innovatieconsulent bij het Innovatiesteunpunt. "Er is een stabiele groei, die wellicht ook doorzet in de komende jaren." Maar wat is bio? "De producten moeten voldoen aan een lastenboek van de Europese Unie", zegt Van Haver. "Er mogen noch chemische of synthetische pesticiden, noch herbiciden worden gebruikt. Antibiotica mogen niet preventief worden toegediend en alleen organische mest is toegestaan. Elk land mag nog bijkomende, strengere regels stellen." Gegevens van het Vlaams Centrum voor Argo- en Visserijmarketing (VLAM) tonen aan dat de biobestedingen in België tussen 2008 en 2016 zijn verdubbeld. In 2016 gaven de Belgische gezinnen 586 miljoen euro uit aan biologische producten. 93 procent van de consumenten koopt weleens bioproducten. Het aanbod wordt breder en is verkrijgbaar in meer verkooppunten. Het aantal verwerkers neemt ook toe. "We zien dat ook traditionele bedrijven een biolijn opstarten", zegt Van Haver. "Er wordt veel onderzoek verricht naar manieren om de biologische teelt te optimaliseren." Dat zorgt voor lagere prijzen. Toch zijn biologische versproducten gemiddeld nog altijd een derde duurder dan andere producten. Vooral alleenstaanden zijn gewonnen voor bioproducten. 4 tot 6 procent van hen koopt bio. Volgens het VLAM kopen gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen de minste bioproducten (1%). In absolute cijfers zijn welgestelde gezinnen met kinderen en welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de helft van de biobestedingen, terwijl ze 39 procent van de bevolking uitmaken. Op lange termijn is in die groep ook de meeste groei te verwachten. Bij Bio-Planet (Colruyt Group) ziet businessunitmanager Jo Ghilain drie grote klantengroepen: de overtuigde klant die bewust alleen bio kiest, de consument die op oudere leeftijd meer aan zijn gezondheid gaat denken en de klant die voor pure smaken gaat. Een derde van de biobestedingen gaat naar aardappelen, groenten en fruit. 65 procent van de Belgen koopt weleens biogroenten, 48 procent koopt weleens biofruit. Jo Ghilain van Bio-Planet ziet meer en meer gespecialiseerde ketens als Bio-Planet, nieuwe initiatieven van retailers en nieuwe biowinkels op de hoek van de straat. De Belg koopt zijn bioproducten vooral in de klassieke supermarkt (41,5%). Dat kanaal is nog altijd het grootste, maar verloor sinds 2008 wel terrein. In 2008 was de supermarkt nog goed voor 48,5 procent van de bestedingen. De speciaalzaken komen op een aandeel van 31 procent (in 2008 net geen 29%). Harddiscounters - met Lidl voorop - hebben de jongste jaren flink terrein gewonnen. In 2008 bedroeg hun aandeel nog 1,2 procent, in 2015 was dat 5,5 procent en vorig jaar 9,4 procent. De markt is in die periode wel gegroeid van 250 miljoen euro naar bijna 600 miljoen euro.