Puratos, actief in bakkerij-, patisserie- en chocoladeproducten, richtte Belcolade op in 1988, toen enkele grote Belgische chocoladebedrijven, zoals Côte d'Or, werden overgenomen door buitenlandse groepen. Het familiebedrijf wou ons bekendste culinaire erfgoed beschermen en creëerde een nieuw merk, Belcolade, een contractie van Belgisch en chocolade. Al was het ook en vooral een nieuwe, logische stap in de expansie van Puratos.

"We produceerden al decennialang patisserieproducten, zoals margarines, fruitvullingen, afdekgeleien enzovoort. Couverturechocolade ontbrak nog in het assortiment van de Puratos-groep", verklaart Van Belle. Intussen vertrekt jaarlijks 40.000 ton Belgische chocolade in vaste en vloeibare vorm van de Belcolade-fabriek naar duizenden bakkers, chocolatiers en patissiers over heel de wereld.

En de toekomst oogt veelbelovend. De ambitie is de productie met 50 procent te doen groeien tegen 2020. "In 2012 kenden we een groei van 10 procent, in volle crisistijd", weet sitemanager Luc De Norre. "We trekken misschien met zijn allen minder snel naar een duur restaurant, maar een praline willen de mensen zich nog altijd kunnen veroorloven." (SDK)

Een uitgebreid interview vindt u in Trends van deze week

Puratos, actief in bakkerij-, patisserie- en chocoladeproducten, richtte Belcolade op in 1988, toen enkele grote Belgische chocoladebedrijven, zoals Côte d'Or, werden overgenomen door buitenlandse groepen. Het familiebedrijf wou ons bekendste culinaire erfgoed beschermen en creëerde een nieuw merk, Belcolade, een contractie van Belgisch en chocolade. Al was het ook en vooral een nieuwe, logische stap in de expansie van Puratos. "We produceerden al decennialang patisserieproducten, zoals margarines, fruitvullingen, afdekgeleien enzovoort. Couverturechocolade ontbrak nog in het assortiment van de Puratos-groep", verklaart Van Belle. Intussen vertrekt jaarlijks 40.000 ton Belgische chocolade in vaste en vloeibare vorm van de Belcolade-fabriek naar duizenden bakkers, chocolatiers en patissiers over heel de wereld.En de toekomst oogt veelbelovend. De ambitie is de productie met 50 procent te doen groeien tegen 2020. "In 2012 kenden we een groei van 10 procent, in volle crisistijd", weet sitemanager Luc De Norre. "We trekken misschien met zijn allen minder snel naar een duur restaurant, maar een praline willen de mensen zich nog altijd kunnen veroorloven." (SDK) Een uitgebreid interview vindt u in Trends van deze week