5 verpakkingstrends voor 2012

Steeds meer leveranciers maken hun verpakkingen lichter om het transport goedkoper te maken. Intussen geven consumenten aan dat ze duurzame verpakkingen verwachten. En vooral: minder. De Nederlandse trendwatcher Monique Willemse zet de nieuwe trends op een rijtje.

Afbreekbare verpakking. In Amerika is er een chipsverpakking die binnen zes weken composteert nadat je hem weggooit. Supermarktketens in Nederland lanceren bio-afbreekbare verpakkingen van maïs. Een Canadese wetenschapper ontwierp een in water oplosbare verpakking op basis van bijenwas en zetmeel van bonen om het product met een dunne film te beschermen.

De porties worden kleiner. Omdat er steeds meer singles zijn en meer mensen een snelle hap zoeken, worden de hoeveelheden (en dus de verpakkingen) kleiner.

Zintuiglijke prikkeling. Verpakkingen die verschillende zintuigen prikkelen, verhogen de klantentrouw met 30 tot 60 procent. Een chemisch bedrijf in Amerika maakt bijvoorbeeld voor een shampoo met perzikgeur een plastic fles die een licht perzikaroma afgeeft en zachter aanvoelt.

De verpakking wordt multifunctioneel. Papieren cakeverpakking gaat dienst doen als bakvorm.

De klant is medeverantwoordelijk. De Britse supermarktketen Tesco wil op 70.000 producten aangeven wat de CO2-emissie is die de verpakking meebrengt.



Bron: Momoko.nl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content