Ook dit jaar zullen honderdduizenden Belgen de grens oversteken om op vakantie te gaan. Waar gaan ze heen? Enkele nieuwe trends in de reissector.
B&b in Azië. Airbnb.com is een platform waar toeristen een slaapplaats kunnen vinden bij de lokale bevolking. Het netwerk is erg groot in Europa en Noord-Amerika, maar de input uit Azië (Peking, Bangkok, Seoel…) groeit bijzonder snel.
Lybië. Lybië is het laatste Noord-Afrikaanse land dat zijn grenzen opent voor Europees toerisme en heeft onlangs zijn visumvereisten versoepeld. Het land van Kadhafi mikt op 1,5 miljoen bezoekers per jaar.
Ecodorp. Een sterk groeiende markt is ‘voluntoerisme’, een combinatie van reizen en vrijwilligerswerk. Een interessant project is bijvoorbeeld het ecodorp op een strand in Sierra Leone. Wie meehelpt met de bouw, kan in zijn vrije tijd de bossen verkennen, gaan vissen met de locals of loungen op ongerepte stranden.
Wintersport. De belangstelling voor Servië als wintersportland is sterk toegenomen. Vooral Kopaonik wordt een populaire bestemming.
Technologie. Google doet een experiment in Portland, Oregon, waarbij honderden cafés en restaurants een sticker op hun raam plakken. Bezoekers die hun smartphone tegen de sticker plaatsen, krijgen meteen alle reviews over dat etablissement op hun scherm.
Bron: Guardian.co.uk