Veel leveranciers rekenen voor een energiecontract een jaarlijkse vergoeding aan: een administratieve kost voor opmaken van facturen, het organiseren van de klantendienst, enz... Dergelijke vergoedingen werden vroeger ook al toegepast, onder de vorm van verbrekingsvergoedingen. In 2012 werden zo'n praktijken verboden, maar door een consumentenakkoord met minister van Consumentenzaken Kris Peeters zijn ze weer mogelijk.

Doorgaans worden zo'n kosten verrekend volgens het aantal dagen dat iemand klant is. Maar sommige leveranciers rekenen de vergoeding voor een volledig jaar aan, ook indien de klant in de loop van het jaar van leverancier verandert.

Het is tegen die laatste praktijk dat de ombudsdienst naar de rechter stapt, zo bevestigt ombudsman Eric Houtman. Zes bedrijven rekenen die jaarkost door ook al verandert de klant van leverancier: Essent, Luminus, Mega, Octa Plus, Energy People en Zeno. De ombudsdienst is naar de Brusselse rechtbank van koophandel gestapt en vraagt dat de zes overleg opstarten over een collectieve minnelijke schikking. Volgens Houtman zijn naar schatting zo'n 40.000 consumenten getroffen door de praktijk. Die zouden samen iets meer dan een miljoen euro terugbetaald moeten krijgen.

Opmerkelijk: Houtman stapt dus naar de rechter tegen een consumentenakkoord dat door minister Peeters is goedgekeurd. 'Afspraken die ingaan tegen de wet kunnen niet', aldus de ombudsman.