Zilvercrisis slaat Luc Thijs (Agfa HealthCare) niet uit het lood

De Limburger Luc Thijs leidt vanaf april Agfa HealthCare, de belangrijkste afdeling van de beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert. De triatleet en voormalige corporate gypsy kreeg zijn passie voor gezondheidszorg met de paplepel ingegoten.

Met Thijs heeft Christian Reinaudo, die nog tot april de functies van CEO van de hele groep combineert met die van baas van HealthCare, gekozen voor een opvolger die vooral in Azië en Latijns-Amerika zijn sporen heeft verdiend. Vooral Thijs’ ervaring met de monetaire bokkensprongen in Brazilië is nu van onschatbare waarde voor een bedrijf dat wordt geplaagd door de scherpe prijsstijging van zilver. Thijs maakte vanop de eerste rij mee hoe Brazilië de pariteit van de real met de Amerikaanse dollar liet vallen, de start van een periode van monetaire capriolen. “Een fantastische leerschool”, zegt Thijs. “Iemand die nog nooit te maken heeft gehad met zo’n volatiliteit, zou het veel moeilijker hebben.”

Dat Thijs in de gezondheidszorg terecht zou komen, stond in de sterren geschreven. Zijn vader was eerst mijnarts en later arbeidsgeneeskundige, en zijn moeder verpleegster. Een broer is intussen professor neurologie, de andere is actief bij een firma die Filipijns medisch personeel begeleidt. “Gezondheidszorg kwam aan de ontbijttafel ter sprake, en voelde altijd heel natuurlijk aan”, zegt Thijs. “Het is mijn passie. Ik heb ook maar twee constanten in mijn leven, mijn gezin en healthcare, en in het bijzonder Agfa HealthCare. Die businessgroep telt 4500 werknemers, van wie een kleine 600 in België.

Thijs werd geboren in Luik uit een Waalse moeder en een Vlaamse vader, maar groeide op in Limburg. Hij liep school in Hasselt en trok nadien naar de jezuïeten in Turnhout. Thijs behaalde masterdiploma’s in handels- en consulaire wetenschappen en in handels- en financiële wetenschappen aan de Economische Hogeschool Limburg. Bekaert Textiles werd in 1988 zijn eerste werkgever. Minder dan twee jaar later stapte hij over naar de medische divisie van Agfa. In 1996 trok hij naar Hongkong, om er drie jaar lang China en enkele Zuidoost-Aziatische landen te bewerken. Thijs en zijn vrouw adopteerden er ook hun zoon, die inmiddels dertien is.

Buitenlandse ervaring Thijs wou zelf operationele verantwoordelijkheid en kreeg die kans in Brazilië, waar hij een nationale verkooporganisatie moest opzetten. Twee jaar later regionaliseerde Agfa zijn activiteiten en kreeg Thijs Latijns-Amerika onder zijn hoede. Een jaar later, net toen het gezin in Sao Paulo aan het verhuizen was na een traumatiserende overval op straat, kwam de vraag om de regio Asia Pacific te leiden. Thijs trok opnieuw naar Hongkong, maar werd in 2004 teruggeroepen naar Mortsel. “Ik was geen vragende partij, maar het is niet goed om al te lang expat te zijn. De formule met de zogenaamde corporate gypsies, mensen die continu in het buitenland vertoeven, is een beetje voorbijgestreefd.” Toch vindt Thijs de internationale ervaring onontbeerlijk. “Ik denk niet dat mensen een belangrijke functie zouden mogen uitoefenen als ze niet zelf jaren buiten de comfortzone hebben gewerkt.”

Sinds 2009 is Thijs verantwoordelijk voor de groeimarkten van Agfa HealthCare. “Mijn credo, mijn zin van opstaan en van gaan slapen, is groeien. Nu kan ik die uitdaging omzetten naar heel Agfa Healthcare. Groeimarkten als China of Brazilië blijven wel groeien. Maar groeien in Europa en Noord-Amerika, dát is de uitdaging. We zijn de jongste jaren niet gegroeid en dat moet, wil je een toekomst hebben.”

Voor Thijs is de zilvercrisis de grootste uitdaging. “Ik wil dat ombuigen van crisis naar opportuniteit. We nemen moedige beslissingen. We zijn radicale prijsverhogingen aan het doorvoeren en we staan klaar met onze digitale oplossingen. Voor de klanten wordt de kloof tussen de klassieke film, die het meeste zilver bevat, en digitale captatie almaar kleiner. Daar spelen we op in”, zegt triatleet Thijs, die wekelijks vlot acht uur aan zijn passie spendeert. Dat hij door tijdsgebrek zijn trainingsregime zal moeten halveren, is wellicht het enige nadeel van de nieuwe job.

Be.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content