Eric Lauwers (50) maakte enkele maanden geleden al bekend dat hij zou stoppen als hoofd Benelux van AB InBev. Na zestien jaar verlaat de Trends Marketeer van het Jaar 2001 de grootste brouwer ter wereld. Hij wordt er opgevolgd door een andere Belg, Jean-Jacques Velkeniers. En Lauwers zelf stapt over naar Aveve.
...

Eric Lauwers (50) maakte enkele maanden geleden al bekend dat hij zou stoppen als hoofd Benelux van AB InBev. Na zestien jaar verlaat de Trends Marketeer van het Jaar 2001 de grootste brouwer ter wereld. Hij wordt er opgevolgd door een andere Belg, Jean-Jacques Velkeniers. En Lauwers zelf stapt over naar Aveve.Eric Lauwers werd in 1995 marketingdirecteur bij Brouwerij Palm. In 2000 werd hij weggekaapt door de Belgische marktleider Interbrew. Van marketingdirecteur klom hij er op tot directeur voor Nederland, de Duitstalige landen, en vanaf 2010 hoofd voor de Benelux en Frankrijk. Een soms woelige periode, met onder meer een grote ontslagronde in België in de winter van 2010. Bovendien in een structureel dalende biermarkt. AB InBev behoudt weliswaar zijn marktaandeel in eigen land, en kende in Nederland prettige momenten met de groei van het populaire Jupiler. En in Frankrijk surft de brouwer mee op het succes van de Belgische abdijbieren. Leffe haalde er in 2014 een volume van 1,2 miljoen hectoliter.En nu stapt Lauwers over naar Aveve. De Boerenbond-dochter is de marktleider in de toelevering aan land- en tuinbouw, met dieren- en veevoeder, John Deere-tractoren, machines voor het onderhoud van golf- en sportterreinen, graanhandel en gewasbescherming. Aveve kweekt varkensvlees, verkoopt zaden, doet aan biobrandstof. En niet te vergeten: er is de gelijknamige keten van tuincentra.Een hele andere sector dus dan die van sterke merken als Hoegaarden, Jupiler, Leffe en Stella Artois. Ook de bedrijfswinstmarges liggen beduidend lager. Bij de NV InBev Belgium, een balans die voor een flink deel de activiteiten in België en de export vanuit België weerspiegelt, bedroeg die een kwart in 2014 (een bedrijfswinst van 295 miljoen euro, bij een omzet van 1,164 miljard euro). Aveve haalde in 2014 een kleine marge van 2,2 procent (bijna 29 miljoen euro bedrijfswinst bij een omzet van 1,33 miljard euro)."Maar ook Aveve is een sterk merk", nuanceert Hendrik Soete, de afscheidnemende gedelegeerd bestuurder van Aveve. "In onze sector, vooral business-to-business, is marketing ook belangrijk. We willen absoluut de referentie blijven in land- en tuinbouw." Eric Lauwers was niet bereikbaar voor commentaar.De komst van Eric Lauwers moet niet noodzakelijk gezien worden als een verschuiving naar meer aandacht voor consumentengoederen. "Eric is een heel goede keuze. Een zeer energieke persoon, met ook ervaring in marketing en verkoop. Eric heeft een bedrijf geleid met 3500 werknemers, en hij heeft internationale ervaring. Wij verkopen tot een vijfde van onze omzet in het buitenland."Volgens Soete heeft Eric Lauwers met 50 "de juiste leeftijd", want hij kan zijn strategie verder uitstippelen en verfijnen. "En Eric staat voor onze vijf kernwaarden: kwaliteit, klantgerichtheid, innovatie, duurzaamheid, integriteit.""En ik? Ik ga volledig weg", zegt Hendrik Soete, sinds 2000 aan het roer van het landbouwconglomeraat. "Ik neem zelfs geen enkele bestuursfunctie op. In november werd ik 65, nu begint mijn rustperiode. Ik lees veel over geschiedenis, ik werk graag in de tuin, ik heb een tweede huis aan zee. Ik ga grootvaderen, mijn kleinkinderen zien opgroeien."