Een stewardess van Ryanair klapt uit de biecht
Zoals veel jonge meisjes droomde de Française Sofia Lichani van een carrière als stewardess. Ze werd op 22-jarige leeftijd aangeworven door Ryanair maar al snel bleek de realiteit niet zoals ze verwacht had… De ex-stewardess publiceerde een ontluisterende getuigenis van haar vier jaren dienst voor de low cost luchtvaartmaatschappij met als titel “Bienvenue à bord”. Dat schrijft BFM TV.
Tijdens een sollicitatiegesprek dat op vijf minuten afgehandeld wordt vragen de werkgevers aan de kandidate of ze haar opleiding van 1.900 euro kan betalen. Daar komt nog ongeveer 2000 euro bij voor haar verblijf van vijf weken in de buurt van de luchthaven van Stansted in Groot-Brittannië.
Enkele maanden later tekent Sofia een contract van drie jaar met Crewlink, een Iers uitzendbureau dat voor Ryanair werkt. Al snel blijkt dat een groot aantal van de gepresteerde uren niet betaald worden. “De briefing voor de vlucht wordt niet betaald, het inschepen wordt niet betaald en de veiligheidsprocedures ook niet. We worden enkel betaald wanneer het vliegtuig vliegt en opstijgt. Na het uitstappen moeten we het toestel poetsen en dat wordt ook niet betaald” schrijft de stewardess.
De uren waarop het personeel beschikbaar moet blijven voor Ryanair en indien nodig binnen het uur naar de luchthaven moet komen worden niet betaald als de stewards thuis blijven. En als de werknemers ziek zijn worden ze ook niet betaald.
In totaal presteerde Sofia 5 000 uren waarvan slechts 3 700 betaald werden.
Dagen van 12 uur
In het begin verdiende de stewardess slechts 800 euro per maand, waarbij vluchtpremie ‘s en commissies op de verkoop van producten in het vliegtuig kwamen, wat in het beste geval 400 euro extra opleverde.
Ze heeft het ook over de uiterst zware werkomstandigheden waarin de werknemers moeten werken. “Als je vijf dagen na elkaar van 5u tot 17u moet werken… Ik zag dat de piloten na de vijfde dag doodmoe en uitgeput waren” vertelt ze.
Enkele jaren later wordt Sofia naar Marseille overgeplaatst waar ze “chef de cabine” wordt. Daar ervaart ze de helse druk die op de schouders van de werknemers rust. Ze moeten immers zoveel mogelijk producten op het vliegtuig verkopen. En elke maand publiceert Ryanair de namen van de drie best presterende verkopers, maar ook van de drie minst presterende.
Bovendien worden de personeelsleden soms gecontroleerd door een “mysterie passagier”, die al hun fouten aan de luchtvaartmaatschappij doorgeeft…
Het boek “Bienvenue à Bord” van Sofia Lichani is beschikbaar in het Frans.
Céline Bouckaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier