Vier jaar geleden benoemde het federale kernkabinet Dominique Leroy tot gedelegeerd bestuurder van Proximus. Het vroegere hoofd consumentenmarkt van Proximus, Phillip Vandervoort, noemt haar aanstelling "het beste wat Proximus ooit is overkomen".
...

Vier jaar geleden benoemde het federale kernkabinet Dominique Leroy tot gedelegeerd bestuurder van Proximus. Het vroegere hoofd consumentenmarkt van Proximus, Phillip Vandervoort, noemt haar aanstelling "het beste wat Proximus ooit is overkomen". Leroy, een alumnus van Solvay Brussels School en een vlotte tweetalige netwerkster, deed de periode-Bellens vergeten. Onder meer door conflicten met politici was het moreel bij Proximus naar een dieptepunt gezonken. Misschien zijn conflicten met politici onvermijdelijk als je CEO bent van een bedrijf dat voor 54 procent in handen is van een overheid die een mooi dividend en hoge investeringen wil, en tegelijk alles in het werk stelt om je bedrijf meer concurrentie te bezorgen en de telecomprijzen te doen zakken. De Spaanse consulent Lorenzo Miláns del Bosch roemde Leroy toen ze vorig jaar de Leadership Award van de Belgische vzw LEAD-IN kreeg. "Een manager werkt in een gegeven situatie. Een leider zal die situatie veranderen om de toekomst van het bedrijf te veranderen", zei Miláns. Conflicten zijn daar inherent aan. Journalisten smulden ervan toen minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) tweette dat er 'in Europa niets verandert' aan de netneutraliteit (die discriminatie tussen diensten verbiedt) en Leroy een week later aan Belga zei dat "het te ver gaat als spelers zoals Google, Netflix en Facebook steeds meer capaciteit nodig hebben, maar daar niets voor hoeven te betalen". Dat Leroy tegelijk onderstreepte dat kleine spelers wel vrije toegang moeten hebben, belette De Croo niet om te reageren met "geen Trump-maatregelen hier". Waarna De Tijd een lijstje maakte van de eerdere aanvaringen van de Proximus-CEO met de politiek, te beginnen met een uitspraak uit 2014 dat het voor de overheid rendabeler was om haar Proximus-aandelen te houden dan ze te verkopen. Vorig jaar trok Proximus zijn prijzen op, waarna De Croo de Belgen opriep van operator te veranderen. Er was ook de discussie over de toegang tot de aankomende Proximus-glasvezel en het huurbeleid voor 150.000 vaste telefoons - 6 miljoen euro omzet werd geschrapt, nadat De Croo en minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V) hadden gezegd dat ze Leroy op het matje zouden roepen. En dan vergeten we nog het plan van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) voor supergoedkope glasvezel in Vlaanderen. Van een vraag om het ontslag van Leroy is nog geen sprake - voorzitter Stefaan De Clerck ging prompt achter zijn CEO staan - maar in de pers is de suggestie al gemaakt: wordt haar mandaat in 2020 nog wel verlengd? Hoewel Dominique Leroy donderdag in het Radio 2-consumentenprogramma De Inspecteur erkende dat 2017 een slecht jaar was voor de telecomgigant, kwam ze haar bedrijf verdedigen.Dat tekent haar. "Het is een straffe madam. Je werkt graag voor haar, omdat ze niet boven je staat, maar naast je, met je", zegt Bart Van Den Meersche, hoofd van de Proximus-divisie voor ondernemingen. "Toen Belgacom zijn naam veranderde, moest er een nieuwe vlag op de Proximus-torens komen. Zij heeft die vlag in alle regio's laten rondgaan. Bijna 8000 handtekeningen. Er kwamen medewerkers uit vakantie voor terug", schetst Van Den Meersche de trots die Leroy toen wist te mobiliseren. Haar persoonlijke assistente, Pernelle Falck, is een Proximus-veterane. Sinds Leroy in 2011 overkwam van Unilever, bewaakt ze de agenda van Leroy, die twee zonen heeft en getrouwd is met een corporate-financedirecteur van Degroof Petercam. "Ze is erg toegankelijk. Als iemand haar aanklampt in de refter, krijgt die haar volle aandacht", getuigt Falck in De Tijd. Toen Koen Delvaux, de innovatieverantwoordelijke van de consumentendivisie, in maart vertrok, was Leroy niet te beroerd in zijn videoblog een boodschap mee te geven voor zijn volgende werkgever. Hoewel het beurssentiment rond Proximus sinds juni taant, heeft het Fit for Growth-programma van Leroy de afgelopen drie jaar opmerkelijke successen geboekt, onder meer door de Tuttimus-fullserviceaanbieding te creëren en tegelijk het Scarlet-lagekostenmerk levend te houden.Een duidelijk investeringsplan en dividendgarantie zorgden voor rust bij de aandeelhouders. Tegelijk verminderde een grootschalig akkoord met de vakbonden de loonlasten. "Proximus heeft marktaandeel gewonnen in mobiel, internet en tv, zowel in Wallonië als in Vlaanderen, ondanks de sterke concurrentie", onderstreept Vandervoort. Van Den Meersche: "Ze is erin geslaagd Proximus in Vlaanderen op de kaart te zetten. Daarbij is het wegkapen van het Studio 100-contract bij Telenet een belangrijke zet."