David Favest is de Franstalige Marketeer van het Jaar

DAVID FAVEST "De MIVB staat voor de mobiliteit van de toekomst." © .

David Favest, de marketingdirecteur van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, is de nieuwe Franstalige Marketeer van het Jaar. Hij liet het bedrijf dansen op de communicatieregels van Stromae.

Sinds twee jaar is het de opdracht van David Favest (43) de Brusselse vervoersmaatschappij die de metro’s, trams en bussen in het Brussels Gewest doet rijden, moderner en aantrekkelijker te maken. Hij lijkt al in zijn opdracht geslaagd. “We hebben de MIVB ‘gestromaeïseerd'”, zegt hij. “De Brusselse zanger is een bron van inspiratie voor ons geweest. Stromae belichaamt het Brussel van nu: kleurrijk, multicultureel, hedendaags, open voor het nieuwe. Wij hebben zijn communicatieregels overgenomen om de MIVB af te helpen van het grijze imago waarin ze opgesloten zat.”

Mobiliteitsprobleem

Het is niet gemakkelijk een tanker met 8200 werknemers in beweging te krijgen, zeker als hij al lang lijdt onder een negatief imago. En dat is al helemaal het geval voor iemand die uit de autosector komt, waar de individuele klant voorrang krijgt op het algemene belang van een goede mobiliteit. Voor David Favest bij de MIVB aan de slag ging, reed de veertiger bijna zijn hele loopbaan in dienst van automerken als Chrysler, Fiat en Kia.

Nog daarvoor werkte Favest in 1995 kort voor Xerox nadat hij zijn diploma had gehaald aan de economische hogeschool Ephec, die in Brussel en Louvain-la-Neuve gevestigd is. Van Brussel over Detroit naar Utrecht bouwde Favest twintig jaar lang een succesvolle loopbaan uit. In maart 2015 stelde een headhunter hem de functie van marketingdirecteur bij de MIVB voor. “Ik was uiteraard verrast”, vertelt de gepassioneerde reiziger. “Maar de automerken en het openbaar vervoer hebben wel degelijk iets gemeen: het mobiliteitsprobleem. In mijn ogen staat de MIVB voor de mobiliteit van de toekomst, en ik ben altijd geïnteresseerd geweest in nieuwe uitdagingen.”

Brussel

De Brusselse vervoersmaatschappij, die een netwerk van meer dan 760 kilometer metro-, tram- en buslijnen beheert in het Brussels Gewest, had voor de komst van Favest al plannen getekend voor vernieuwingen, zodat de nieuwe rekruut de mouwen moest opstropen om zijn eigen ideeën door te drukken. “Toen ik bij de MIVB begon, was er niet echt een marketingplan, noch een digitale aanpak”, verduidelijkt Favest. “Ik heb een strategie opgesteld die op vier pijlers rust: onze liefde voor Brussel verklaren, onze klant – en niet langer de gebruiker – centraal stellen, reclame maken die impact heeft en van digitale communicatie ons voornaamste communicatiemiddel maken.” Het heeft gewerkt. Onder meer dankzij kleurrijke reclamecampagnes die Brussel in het hart dragen en een digitale strategie die het leven van de reizigers vergemakkelijkt, heeft de vervoersmaatschappij haar oubollige imago van zich afgeworpen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content