Danielle Vanwesenbeeck (Mastermail) wint Womed Award

© Filip Van Loock

Danielle Vanwesenbeeck startte haar bedrijfje voor gepersonaliseerde mailings in de woonkamer. Acht jaar later wint de CEO van Mastermail de Womed Award voor Vlaamse vrouwelijke ondernemer van het jaar.

“Als je het goed aanpakt, is een onderneming voor iedereen haalbaar. Acht jaar geleden dacht ik niet dat ik nu zo’n kmo zou leiden”, zegt Danielle Vanwesenbeeck (39). Mastermail, dat vijftien werknemers telt, coördineert en verwerkt directmailingcampagnes van bedrijven als KBC, ING en Luminus met door de bedrijven geleverde adresbestanden. Mastermail bloeit. Het bedrijfsgebouw aan de vaart Leuven-Mechelen is nauwelijks twee jaar oud, maar dat er wordt bijgebouwd, staat al vast.

Vanwesenbeeck deed na haar studies geschiedenis in Leuven ervaring op bij Nordic Post Group en Link2Biz. “Ik leerde er productie en hoe je klanten commercieel moet benaderen.” Die klanten zijn marketingafdelingen die het te druk hebben met het uittekenen van mailings. Mastermail is winstgevend en draait een omzet van 3 miljoen euro. Voorlopig zijn grote spelers uit de autosector, media, grootbanken, telecomoperatoren en energieleveranciers klant. Voor nieuwe business mikt Vanwesenbeeck ook op de kmo-wereld, die grotendeels onontgonnen is. “Ik heb nu een zeer sterk spread the word-gevoel, zo van ‘kijk kmo’ers … dit is hoe je meer return haalt uit je communicatie met klanten’ (lacht).

Vanwesenbeeck was vier jaar geleden een eerste keer kandidaat voor de Womed Award. “Veel te vroeg. Pas nu kan ik heel overtuigd aan startende ondernemers een heel positief verhaal brengen. Want de eerste jaren is het keihard werken, zeven dagen op zeven knokken om er te raken. Dan heb je ook niet veel te vertellen als ondernemer. Netwerken is die eerste jaren ook heel moeilijk. Als ik een afspraak had met een klant, moest ik ervoor zorgen dat iedereen voor minstens anderhalf uur werk had. Anders viel het hier stil.”

“Nu kan ik de markttendenzen opvolgen, weten wat klanten willen en weten hoe te reageren op concurrenten. Gewoon omdat ik meer buiten kom en contact heb met collega’s en beter de economische toestand ken.” Vanwesenbeeck heeft ook geleerd uit de fouten van andere ondernemers. En ook een starterscursus van Unizo was nuttig. “Mijn administratie, sociale zekerheid en verzekeringen waren altijd in orde. Dat mag je niet onderschatten.”

De Womed Award dient volgens Vanwesenbeeck vooral om andere vrouwelijke ondernemers te overtuigen er ook voor te gaan. “Er zijn er veel te weinig. Waarom? Vrouwen hebben over het algemeen minder zelfvertrouwen om die eerste stap te doen. Ze krijgen ook altijd weer de vraag ‘zou je dat wel doen? kan je dat wel combineren met kinderen?'”, zegt Vanwesenbeeck die zelf twee zonen van zes en vier heeft. “Maar als je een kwalitatief goede dienst verleent, krijg je slagkracht, respect en opdrachten. Of je dan man of vrouw bent maakt geen verschil, althans in mijn sector. In de financiële sector ligt het blijkbaar toch iets moeilijker. Daar heb je blijkbaar toch een soort van boys’ club.”

De Womed Award wordt georganiseerd door mabizz, het ondernemersnetwerk voor vrouwen van markant en Unizo, in samenwerking met Vlerick Leuven Gent Management School, KBC en Trends. Vanwesenbeeck haalde het in de finale ronde van Anne Chapelle (32), Liese Verhaeghe (Beauty&Energy) en Greetje Demuelenaere (comma, merkenmarketeers). Voor het eerst werd ook een prijs voor de belofte uitgereikt, voor vrouwelijke starters die twee tot vijf jaar actief zijn met een eigen zaak. Die prijs ging naar Roeline Ham voor haar Boops-‘n-Burps borstvoedingswinkels en -webshop.

Bert Lauwers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content