(Belga) Meer dan zeven Belgen op de tien kiezen hun auto op basis van veiligheid en 37 procent zegt trouw te zijn aan één merk. Dat blijkt dinsdag uit een studie van Newspaperswork, een marketing platform gecreëerd door de vereniging van krantenuitgevers, bij ruim 2.500 Belgen van 18 jaar en ouder. Automobielfederatie Febiac heeft daar evenwel enkele bedenkingen bij: “Uit onze bevindingen komt naar voor dat Belgen uiteindelijk een nieuwe auto kiezen op basis van merk, verbruik, aankoopprijs, model en praktische kant”, aldus Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans.
De gedachte “wat zal de buurman zeggen? ” speelt volgens Febiac nog altijd mee bij de aanschaf van een nieuwe auto, wat blijkt uit het succes van de ‘imagowagens’. “Belgen opteren voor een wagen waarmee ze gezien en vereenzelvigd willen worden. Ook typisch Belgisch is het bedingen van kortingen. Veiligheid en milieu zouden belangrijke criteria moeten zijn, maar die worden door de Belg meestal als vanzelfsprekend beschouwd. Dat 37 procent merktrouw zou zijn, verbaast mij eveneens. Internationale studies tonen aan dat de merktrouwheid bij de autokopers afneemt”, aldus Kaesemans. Uit de studie van Newspaperswork blijkt voorts ook dat 37 procent van de ondervraagden aangeeft niet zonder auto te kunnen en dat 44 procent zegt binnen de drie jaar een nieuwe auto te willen kopen, crisis of niet. Wel toont 76 procent van de respondenten zich bereid om minder snel te rijden om minder te vervuilen. Ruim zeven op de tien ondervraagden gebruikt zo goed als nooit het openbaar vervoer, maar 66 procent wil dat in de toekomst vaker doen. (Belga)