Info: www.louis-widmer.com
...

Info: www.louis-widmer.com Voor JulesGevaert was het een revelatie. De man kampte al jaren met verschrikkelijke jeuk aan zijn benen en was al bij een half dozijn dermatologen te rade gegaan. Meestal werd hij dan gekalmeerd met een beetje cortisone, vermengd in een medische zalf zonder contra-indicaties. Tot op een dag zijn moeder hem een dermatoloog aanraadde die gebruikmaakte van 'schoonheidsproducten'. "Je zal zien dat het werkt," zei ze overtuigend. Mama voegde er zelfs een betrouwbare bron aan toe: "De buurvrouw die al jaren dezelfde problemen heeft als jij, zegt dat ze nu niets meer mankeert..." De moeder had het bij het verkeerde eind. De bewuste dermatoloog werkte helemaal niet met schoonheidsproducten. Integendeel, het ging om een zeer serieuze specialist die gewoon aandacht was gaan besteden aan de positieve evolutie bij zijn vrouw, die ook het slachtoffer was van problemen met een zeer droge huid op de benen. Op goed geluk had mevrouw de raad opgevolgd van een apotheker, die haar een staaltje RemedermSpray van LouisWidmer had meegegeven, een lichaamsolie voor droge en zeer droge huid. Binnen de kortste keren was het probleem opgelost... En nu boekte ook Jules Gevaert, na de buurvrouw van zijn moeder, mooie resultaten. De anekdote tovert een glimlach op het gelaat van Louis- MaxWidmer (72): "Er zijn twee soorten dermatologen," zegt hij. "De ouderen die niet willen weten van cosmetica en de jongeren - overigens vooral vrouwen - die de noodzaak inzien van preventie via cosmetica." Met 2000 verkooppunten, uitsluitend apotheken, vormt België voor het merk een zeer actieve markt. Na Zwitserland en Duitsland is ons land de derde grootste afzetmarkt. Zoon Louis- Marc leidt bij ons trouwens een filiaal dat heel wat succes kent met dagcrèmes en met de DeoCrèmeAntiperspirant. Maar in volume is het, alle markten bij elkaar genomen, de CrèmeVitalisante die veruit de nummer één blijft. Comfortabel gezeten achter zijn bureau in de hoofdzetel van de onderneming in Schlieren, buigt vader Louis zich over meer dan veertig jaar geschiedenis. Louis Widmer is een van de zeldzame zelfstandige bedrijven die nog kan meespelen in de arena van de groten van de wereldcosmetica. "Zelfs in deze tijden van fusies en acquisities kan een onderneming nog succes kennen op lange termijn als ze nuttige en kwaliteitsvolle producten aanbiedt," stelt hij. "Wij registreren gemiddeld slechts één allergische reactie per miljoen verkochte exemplaren."De omzet is vorig jaar met 8 % gestegen en de productie verdubbelt gemiddeld om de vijf jaar. Louis Widmer telt op dit ogenblik 10.000 verkooppunten in een dertigtal landen. Louis-Max Widmer was al twee of drie jaar bezig met de bereiding van cosmeticaproducten toen bij hem het idee opkwam om samen met zijn vader een eigen bedrijf op te richten. Vader investeerde 17.000 Zwitserse frank in de onderneming, hijzelf had er maar 11.000. Dat was in september 1960. Widmer + Co zag het levenslicht in Uitikon, niet ver van het huidige hoofdkwartier in Zürich. Er stonden toen drie mensen op de loonlijst. De Crème Vitalisante was het eerste product, maar de ambitie van vader en zoon reikte veel verder: ze wilden niet minder dan een volledige gamma producten aanbieden die steunde op de recentste wetenschappelijke kennis op het gebied van de - gezonde of zieke - huid. Voedende, beschermende en genezende producten dus. Een uitgebreid programma en terecht. De huid is immers het orgaan van de tastzin, het grootste orgaan van het lichaam. Hij beschermt ons tegen inwendige kwetsuren en tegen een heleboel ziekteverwekkende bacteriën die zich in onze omgeving ophouden. De huid draagt ook bij tot de temperatuurregeling van het lichaam, speelt een rol bij het instandhouden van het vochtevenwicht en dient als alarmsysteem om bijvoorbeeld kloven of brandwonden te voorkomen. De huid is echter ook het orgaan dat het meest betrokken wordt bij gevoelens van liefde en tederheid. Hij kan niet alleen genot of afkeer veroorzaken, maar geeft vaak ook gemoedstoestanden aan door bijvoorbeeld rood of bleek te worden of door zijn eigenaar kippenvel te bezorgen. En, ten slotte, is de huid ook een uiterst belangrijk esthetisch instrument omdat zijn toestand een groot deel van ons uiterlijk voorkomen bepaalt. Vader en zoon Widmer gaven zich er dan ook al snel rekenschap van dat hun passie veel kans maakte om een afzetgebied te vinden op de markt van de kwalitatieve verzorgingsproducten. Die bestaan, zoals de meeste producten in een neutrale versie (45 % van het totaal) en in een lichtjes geparfumeerde versie (0,3 % parfum). Ze hebben geen enkele invloed op het persoonlijk parfum of eau de toilette en dat bevalt zowel de vrouwen als de mannen. De Widmers hanteren een aantal eenvoudige zakelijke stelregels zoals 'altijd cash betalen' en staaltjes uitdelen! De productie van die staaltjes - drie tot vier miljoen per jaar - vertegenwoordigt niet minder dan 5 % van de totale jaarproductie die op 800.000 kilo geschat wordt. "We zijn eerlijke en verantwoordelijke belastingbetalers en we aanvaarden de fiscale gevolgen van de vestiging van onze fabriek in Zwitserland," stelt Louis-Max in zijn bureau waar we een aantal hoogwaardige kunstwerken - onder meer van FerdinandHodler en MaxGubler - naast een wat verdwaalde foto van zijn ranch aantreffen. Op de omliggende verdiepingen bevinden zich de productieruimten en de labs. Daar binnentreden, is een beetje als een operatiekamer binnengaan. Je kan de sluis pas door in de geëigende kledij: een muts, een grote schort en plastic overtrekken over de schoenen. De hogere luchtdruk in de productieruimte verhindert dat ook maar het kleinste ongewenste partikeltje binnenkomt als er een deur geopend wordt. Voor haar veertigste verjaardag heeft de onderneming zich een geheel nieuwe infrastructuur cadeau gedaan, een investering van zowat 12 miljoen Zwitserse frank. "De normen die in die lokalen gelden, liggen zelfs hoger dan die voor de aanmaak van farmaceutische producten," vertelt Louis-Max Widmer trots. "We trachten producten te produceren zonder - of alleszins met zo weinig mogelijk - toevoeging van bewaarmiddelen. Dat verhoogt alleen maar de tolerantie van de producten."De lokalen zien er nu op en top hedendaags uit. En hetzelfde geldt voor de verpakking van de producten, die er eerlijk gezegd wel een beetje achterhaald begon uit te zien...Serge Vanmaercke Serge VanmaerckeBelgië vormt de derde grootste afzetmarkt voor Louis Widmer, na Zwitserland en Duitsland.