We hebben sterke producten. We hebben een sterk nieuw model in een van de populairste segmenten. Het enige wat we niet hebben, is een sterk imago", zegt de Belgische baas van het Zuid-Koreaanse automerk SsangYong. Het is inderdaad een hele strijd om het merk hier op de kaart te zetten. Temeer omdat het gamma niet uitgebreid is en de meesten bij het horen van de naam SsangYong vooral denken aan bizarre auto's zoals de Actyon en de Rodius. Maar er is hoop, de Korando. SsangYong lanceert de vierde generatie van zijn ...

We hebben sterke producten. We hebben een sterk nieuw model in een van de populairste segmenten. Het enige wat we niet hebben, is een sterk imago", zegt de Belgische baas van het Zuid-Koreaanse automerk SsangYong. Het is inderdaad een hele strijd om het merk hier op de kaart te zetten. Temeer omdat het gamma niet uitgebreid is en de meesten bij het horen van de naam SsangYong vooral denken aan bizarre auto's zoals de Actyon en de Rodius. Maar er is hoop, de Korando. SsangYong lanceert de vierde generatie van zijn SUV voor het C-segment, waarin al heel wat populaire auto's rondrijden, zoals de Peugeot 3008, de Renault Kadjar en de Mercedes GLC. De Korando is van top tot teen uit het niets ontwikkeld, met de Europese markt in het achterhoofd. De eerste kennismaking leert dat die Zuid-Koreaanse wagen niet onder hoeft te doen voor de Europese concurrentie. Hij ziet er stoer en degelijk uit, en het interieur maakt indruk met een volledige digitale boordplank. Je merkt dat het allemaal met bijzondere kwaliteitszorg in elkaar is gezet, maar voor het predicaat 'premium' is het nog te vroeg: daarvoor vonden we net iets te veel harde en bekrasbare plastic. Niet alleen binnenin, ook boven de wielkasten. Onderweg is het aangenaam toeven in de Korando, zeker op perfecte wegen - op een bultige ondergrond voelt de vering soms iets te hard aan. De ook al nagelnieuwe turbodieselmotor van 1,6 liter is niet alleen een heel stille krachtbron, hij is ook verrassend zuinig met een testgemiddelde van 5,8 liter. Achterin is er veel been- en hoofdruimte. De koffer is met 511 liter meer dan groot genoeg, maar zondigt wel een beetje met een hoge laaddrempel. SsangYong probeert dat op te lossen door een valse vloer in de koffer te leggen, maar dan houd je maar twee derde van de inhoud over en moet je de plank optillen om nog meer spullen eronder te kunnen bergen. De prijslijst begint een zuchtje boven 20.000 euro. Daarmee is de Korando geen prijsbreker, maar met een vergelijkbare uitrusting, vooral als je serieus gaat shoppen op de optielijst, valt hij wel ettelijke duizenden euro's goedkoper uit dan veel concurrenten. Een benzinemotor is nog niet beschikbaar, maar in november wordt het aanbod uitgebreid met een nieuwe viercilinder van 1,5 liter met turbo, goed voor 163 paarden.