ZUINIGHEID UIT NEDERLAND

Compendium komt uit Nederland naar België afgezakt: inkoopadvies op hoog niveau voor middelgrote en grote bedrijven.

“We mikken zowel op quick wins als op langetermijnsamenwerking,” zegt Jef Versmissen (47 j.), directeur en aandeelhouder van de startende inkoopadviseur Compendium België. Hij staat in het historische pand in de Antwerpse Lange Nieuwstraat, waar na renovatie de zetel van Compendium komt. Sinds de zomer prospecteerde Jef Versmissen bij een dertigtal bedrijven. Hij heeft offertes lopen bij drie gemeenten en hoopt het jaar te eindigen met zes tot acht consultants en er twintig tot dertig te hebben over drie jaar.

Het Nederlandse hoofdhuis telt een zeventigtal fulltime-consultants, is vier jaar bezig en groeit nu met twee consultants per maand. “Zij leveren niet enkel advies, maar ook vorming, interimmanagement en raad voor werving en rekrutering,” zegt Versmissen. Klanten zijn onder andere Swissair, KLM, Fortis Groep en diverse overheidsorganisaties. Het favoriete adviesdomein zijn zogenaamde facilitaire goederen en diensten – middelen die niet direct met de hoofdactiviteit van het bedrijf te maken hebben: computers, kantoorbenodigdheden, onderhoud van gebouwen, reizen, inkoop van marketing… “Facilitaire goederen en diensten worden meestal decentraal, door elke site afzonderlijk, ingekocht,” zegt Jef Versmissen. “Een oplossing is vaak om de inkoop centraal te beheren, maar decentraal de bestellingen te laten afroepen.” Hij wil vooral met bedrijven vanaf 600 tot 800 werknemers werken.

Compendium heeft in Nederland al zeven consultants in zijn divisie voor elektronische handel. Maar Jef Versmissen is voorzichtig. “Het duurt nog een jaar of twee voor daar hier voldoende vraag naar is. Op dat moment kunnen we de knowhow uit Nederland halen,” zegt hij.

Compendium werkt op basis van een vergoeding per uur of dag of met een korting op dat tarief en dan een aanmoedigingspremie naargelang van het resultaat. Jef Versmissen steekt niet weg dat zijn consultants zullen concurreren met de McKinsey‘s en PricewaterhouseCoopers’en van deze wereld. “Wij verzorgen zowel de expertise als de implementatie,” noteert hij. “Het is niet goedkoop. De kosten moeten op zijn minst vijf keer terugverdiend worden, alleen al op het factuurbedrag.”

Jef Versmissen, die zijn managementkennis in 1990 aan de Vlerick School bijspijkerde en een carrière als verkoper, marketingadviseur en manager in de medische branche achter de rug heeft ( United States Surgical Corp., Health Marketing, Internatio-Muller, TD Medical) ziet nieuwe mogelijkheden voor het inkoopadviesbureau ontstaan: verkopers leren omgaan met het nieuwe type inkoopproces waar we naartoe gaan. “Moderne inkopers willen niet alleen een lage prijs, ze willen dat de verkoper met hen meedenkt,” zegt Jef Versmissen.

Compendium België: Tel. (075)71.97.57

03/2310810.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content