Toen BMW in het voorjaar van 2011 de nieuwe 5-reeks lanceerde, beloofde het dat er een nog zuiniger versie van de tweeliter diesel zou komen: de zogenaamde Efficient Dynamics-uitvoering. Die is er ondertussen en we konden ermee rijden. Om meteen maar vast te stellen: jawel, deze auto is superzuinig.
...

Toen BMW in het voorjaar van 2011 de nieuwe 5-reeks lanceerde, beloofde het dat er een nog zuiniger versie van de tweeliter diesel zou komen: de zogenaamde Efficient Dynamics-uitvoering. Die is er ondertussen en we konden ermee rijden. Om meteen maar vast te stellen: jawel, deze auto is superzuinig. De uitvoering Efficient Dynamics is er eentje met tal van ingrepen die samen tot een lager verbruik moeten leiden. Zoals, onder andere, een kleinere bodemspeling. Zorgt ervoor dat de luchtstroom over, rond en onder de auto efficiënter is. Maar ook een andere elektronische motorsturing, recuperatie van de remenergie en een start-stopsysteem dat ons heel logisch en consequent leek te functioneren. Bij veel auto's is dat anders. Het resultaat is een 5-reeks die officieel 4,5 liter diesel verbruikt en 119 gram CO2 per kilometer uitstoot. Waarmee dit premiummodel interessanter blijft voor de fleetmanagers. Te meer omdat we van bij zijn lancering al wisten dat de 5 serieus is gegroeid en eigenlijk de afmetingen benadert van wat vroeger de grotere 7-reeks was. Achter het stuur merk je dat meteen, met die serieuze neus die achter de voorruit steekt. Anders bekeken: dit is een zeer interessante, want fiscaal interessante auto voor de topmanager. Vier en een halve liter op papier, natuurlijk haal je dat nooit in de praktijk. Dat is met alle auto's het geval omdat het officiële gemiddelde normverbruik met vaste meetmethoden wordt bepaald, en die benaderen natuurlijk ideale omstandigheden. Het neemt niet weg dat de 520d in zijn Efficient Dynamics-versie ons wist te verrassen. Op een gemengd parcours van autoweg, buitenwegen en een beetje stadsverkeer reden we om en bij de duizend kilometer bij elkaar, waarbij we probeerden ons aan de maximumsnelheden te houden, en verstookten we gemiddeld 5,4 liter diesel voor honderd kilometer. Puik voor zo'n grote auto. Te meer omdat de prestaties er helemaal niet onder lijden. Managers met een ruim budget voor de bedrijfswagen zullen de romige klank van de zescilinder natuurlijk missen, maar ondanks zijn kleine dorst biedt deze 520d behoorlijke acceleraties en hernemingen, zodat het in alle omstandigheden heel vlot rijden is. Op de autoweg valt de rauwere klank van de viercilinder trouwens helemaal weg, want de akoestische isolering is uitstekend. 4-cilinder turbodiesel van 2.0l 163 pk of 120 kWbij 4000 toeren Max. koppel van 380 NM bij 1750 toeren Topsnelheid 222 km/u 0-100 km/u in 8,8 seconden Normverbruik: 4,5 liter Testverbruik: 5,4 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 119 gr/km 41.450 euroJO BOSSUYT