Zorg voor een toppositie op Google

“De beste plaats om een lijk te verbergen, is op pagina twee van de zoekresultaten op Google.” De strijd om de toppositie is ongemeen hevig. Een overzicht van de belangrijkste strategieën.

Search engine optimization (SEO)

Zoekmachineoptimalisatie is een methode om de ranking van uw website te verbeteren volgens criteria die Google belangrijk vindt. “De klant geeft ons een briefing over de unieke kenmerken van zijn bedrijf. Daarmee gaan we aan de slag”, zegt Laurent Lejeune, de CEO van Goudengids.be. “We voorzien zijn website van trefwoorden, links en een relevant url-adres. Openingsuren, contactpersonen, promoties, merken, routebeschrijving — niets wordt over het hoofd gezien. Ook foto’s of video’s zijn belangrijk. Google beschouwt dat als pluspunten en geeft aan zulke websites een hogere positie dan aan websites met minder inhoud.”

Maar een goed gevulde website is niet genoeg. Via data-analyse moet een lijst van de vaakst voorkomende trefwoorden worden gemaakt. De kunst is zich daarbij niet te beperken tot ‘snelwegwoorden’ die iedereen gebruikt. Dat veroorzaakt gegarandeerd file. Let wel, een pas gelanceerde website komt niet meteen bovenaan in de lijst van zoekresultaten te staan. Het kan een paar maanden duren eer de dialoog met het Google-algoritme vruchten afwerpt.

Search engine advertising (SEA)

Google heeft talloze betalende toepassingen ontwikkeld om adverteerders een zichtbare plaats te geven. Google Adwords is een voorbeeld van commerciële indexering. De koper betaalt voor zoektermen die met zijn website worden geassocieerd. Zo komt hij bovenaan op de pagina te staan, met een advertentie die inspeelt op de zoekopdracht van de surfer. Dat kost uiteraard meer, maar de resultaten volgen sneller dan bij organische indexering. “De eerste drie maanden dat een website online staat, kan het gebruik van Adwords heel nuttig zijn. Het trekt interessante bezoekers aan, terwijl de SEO-resultaten nog op zich laten wachten”, zegt Hélène Guerriat, e-marketingspecialiste bij Produweb.

Google rekent meestal alleen kosten aan wanneer iemand op de advertentie klikt. “Elk trefwoord heeft een prijs. Dat gaat van enkele centiemen tot ongeveer 20 euro. Koop ik een generieke zoekterm met een ruime betekenis, dan kost dat veel geld. Kies je voor specifieke termen, dan gaat de prijs omlaag, want de doelgroep is beperkter”, zegt Lejeune.

“SEA is in veel gevallen een aanvulling op SEO. De systematische combinatie van beide methodes is een goede strategie. Wij beschouwen ze als complementair”, aldus Guerriat. “Ze trekken een ander soort bezoeker aan (klanten versus prospecten en passanten versus kopers) en nemen meer ruimte in beslag op de resultatenpagina. Bovendien boek je met SEA resultaat op meer — soms zeer competitieve — zoektermen.”

“Google beschouwt foto’s en video’s als pluspunten en geeft zulke websites een hogere positie”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content