Zo'n twintig jaar geleden stonden breaks vooral op het verlanglijstje van zelfstandigen: schilders, loodgieters, bakkers... kortom, iedereen die beroepsmatig veel laadruimte kon gebruiken. Intussen is de break-versie uitgegroeid tot een concurrent van de monovolume - niet alleen voor zelfstandigen, maar voor iedereen die autocomfort weet te appreciëren. En dat blijkt ook uit de cijfers: sinds 1990 is de verkoop van breaks zomaar eventjes met 171% toegenomen. Het groeiende klan...

Zo'n twintig jaar geleden stonden breaks vooral op het verlanglijstje van zelfstandigen: schilders, loodgieters, bakkers... kortom, iedereen die beroepsmatig veel laadruimte kon gebruiken. Intussen is de break-versie uitgegroeid tot een concurrent van de monovolume - niet alleen voor zelfstandigen, maar voor iedereen die autocomfort weet te appreciëren. En dat blijkt ook uit de cijfers: sinds 1990 is de verkoop van breaks zomaar eventjes met 171% toegenomen. Het groeiende klantenpotentieel van de break heeft vooral oog voor de veelzijdigheid van het model en de moduleerbaarheid van het interieur: een break moet niet alleen inzetbaar zijn als veelzijdige, dagdagelijkse auto, maar ook als wagen waarmee het gezin op weekendtrip of gezinsvakantie trekt. De Citroën Xsara Break, die de ZX Break opvolgt, beantwoordt in ieder geval zeer goed aan deze criteria. De Xsara Break is met een lengte van 4,35 meter ruim 19 cm langer dan de berline. Met een kofferruimte van 517 dm3 bekleedt deze break de eerste plaats in het middensegment van de stationwagens. Met neergeklapte achterbank is het laadvolume zelfs goed voor 1512 dm3. Ook qua uitstraling hoeft de Xsara Break niet onder te doen voor de luxeberline. De eenvoudig getekende achterzijpaneelruiten en de achterruit hebben aan de Xsara Break een moderne look gegeven. Van een "berline met rugzak" is hier geen sprake. Ook de passagiersruimte van de Xsara Break neemt de kwaliteiten van de berline over. Ze is ruim, ergonomisch, praktisch en comfortabel. De achterpassagiers beschikken, in vergelijking met de berline, over 2 cm meer hoofdruimte. De kofferruimte is makkelijk toegankelijk dankzij de grote laadopening en de lage laaddrempel. De Xsara Break staat eveneens voor een hoog veiligheidsniveau. De zelfsturende achteras en de brede Michelin-banden, standaard gemonteerd op het volledige gamma, garanderen een voorbeeldige wegligging en een opmerkelijk rijcomfort. De airbag aan bestuurderszijde is standaard bij alle Xsara Break-versies. Passagiersairbag, zijdelingse luchtkussens en ABS zijn tegen meerprijs verkrijgbaar. Het gamma omvat acht modellen in drie uitrustingsniveaus - S, SX, en Exclusive. De S-versie is verkrijgbaar met drie motoren: de benzine 1.4i (75 pk), de 1.9 diesel (68 pk) en de turbodiesel (90 pk). De SX break heeft twee benzinemotoren - de 1.6i (90 pk) en de 1.8i (103 pk) - en twee dieselmotoren. Het topmodel, de Exclusive is alleen beschikbaar met een 1.8i benzinemotor van 112 pk.PATRICK OP DE BEECK