De balans van de NV Vamix is geen pretje. De voorbije jaren stapelden de overgedragen verliezen zich op, alleen nog sneller opgevolgd door kapitaalverhogingen. Met een bijzondere nuance: de balans is wat misleidend en toont slechts gedeeltelijk de activiteiten erachter. Vamix is een producent van bakkerijproducten, en een filiaal van het bekende Vandemoortele. De West-Vlaamse voedingsgroep, met hoofdkantoor in Gent, heeft twee belangrijke afdelingen: margarines en vetten, en bakkerijproducten. Die laatste tak is de belangrijkste en stond in 2014 voor 56 procent van de gecons...

De balans van de NV Vamix is geen pretje. De voorbije jaren stapelden de overgedragen verliezen zich op, alleen nog sneller opgevolgd door kapitaalverhogingen. Met een bijzondere nuance: de balans is wat misleidend en toont slechts gedeeltelijk de activiteiten erachter. Vamix is een producent van bakkerijproducten, en een filiaal van het bekende Vandemoortele. De West-Vlaamse voedingsgroep, met hoofdkantoor in Gent, heeft twee belangrijke afdelingen: margarines en vetten, en bakkerijproducten. Die laatste tak is de belangrijkste en stond in 2014 voor 56 procent van de geconsolideerde omzet van 1,27 miljard euro. De balans van Vamix weerspiegelt deels die bakkerijactiviteiten en daardoor is het een van de grootste omzetmakers in de provincie Oost-Vlaanderen. In de balanscijfers van de voorgaande jaren vinden we bij Vamix sporen van problemen in Frankrijk. In 2008 kocht Vandemoortele de Franse marktleider in bakkerijproducten Panavi. Daarop werd later een waardevermindering geboekt. Maar de zwaarste pijn is al enkele jaren achter de rug. Vandemoortele timmert gestaag aan een betere mix van klanten, blijft hardnekkig besparen, en ziet de markt van bakkerijproducten aantrekken. Bovendien kon de onderneming nieuwe, grote klanten aantrekken. Met een minder uitgebreid gamma, maar een versterkte focus op innovatie, zou de rendabiliteit fors herstellen. Aanvankelijk was Vandemoortele "gematigd positief" voor 2014, maar de resultaten bleken veel beter dan verwacht. Met zijn bakkerijproducten bouwt Vandemoortele aan een klein Europees imperium, met activiteiten in België, de buurlanden (Frankrijk blijft de grootste omzetmaker van de groep, met 413 miljoen euro), Italië, vijf landen in Midden-Europa, en Spanje. Bovendien is er nog intercontinentale export. Een bijkomend teken van het vernieuwd Frans optimisme is de nieuwe fabriek in Lyon, die nog dit jaar opengaat. In Polen is de bouw van een nieuwe fabriek gepland. In eigen land wordt de productiecapaciteit in de fabriek in Eeklo verdubbeld. Vorig jaar was het weer al groei wat de klok sloeg, met 3 procent omzetstijging bij de bakkerijproducten. Supermarkten, warme bakkers, maar ook fastfoodketens zijn klant aan huis bij Vandemoortele. Het is zelfs opnieuw tijd voor overnames. In Italië kocht Vandemoortele de marktleider in diepvriesbrood, Lanterna-Agritech (LAG). Die maakt typisch Italiaanse producten, zoals ciabatta en focaccia. Vandemoortele krijgt er met de overname in Italië drie fabrieken bij, verwerft er een stevige marktpositie, met 300 extra werknemers (bij een groep met 4730 medewerkers), en een bijkomende omzet van 92 miljoen euro. De aanwezigheid in Italië was voordien vooral beperkt tot de verkoop van margarines en vetten, en wat verkooppunten van de broodjeszaak Croustifrance. Wolfgang RieplMet een minder uitgebreid gamma, maar een versterkte focus op innovatie, zou de rendabiliteit fors herstellen.