We willen Microsoft alvast feliciteren voor de naam van zijn nieuw product: 'Bing' klinkt heel wat sterker dan de werktitel 'Kumo' én dan voorganger 'Live Search'. Bovendien bewonderen we CEO Steve Ballmer voor zijn moed: de strijd aangaan met gevestigde waarde Google is ambi-tieus. Bing (www.bing.com) werd dan ook zonder al te veel poeha op de mensheid losgelaten. Voorlopig bevindt hij zich nog in bètafase.
...

We willen Microsoft alvast feliciteren voor de naam van zijn nieuw product: 'Bing' klinkt heel wat sterker dan de werktitel 'Kumo' én dan voorganger 'Live Search'. Bovendien bewonderen we CEO Steve Ballmer voor zijn moed: de strijd aangaan met gevestigde waarde Google is ambi-tieus. Bing (www.bing.com) werd dan ook zonder al te veel poeha op de mensheid losgelaten. Voorlopig bevindt hij zich nog in bètafase. Fervente aanhangers van Google zien Bing alvast als de afkorting van 'But It's Not Google'. Goed gevonden, maar is deze kritiek ook terecht? Wij namen de proef op de som en legden hem een heleboel concrete zoekopdrachten voor. Een eerste vaststelling: Bing doet het heel wat beter dan voorganger Live Search, die absoluut niet opgewassen was tegen de kracht van Google. Maar... voorlopig gebruikt u nog beter de Amerikaanse versie van Bing (klik eventueel bovenaan op 'België' om de locatie te wijzigen). De lokale afdelingen vinden wij momenteel immers nog te zwak. We illustreren de voor- en nadelen van Bing met de zoekopdracht 'Leuven'. Bij Google kregen we hiervoor bijna 7,5 miljoen resultaten, terwijl (de Amerikaanse versie van) Bing goed was voor 5,1 miljoen hits. Belangrijker dan deze aantallen is echter de relevantie van de eerste twintig zoekresultaten (kijkt u ooit verder?). Geloof het of niet, maar op dat vlak scoorde Bing bij onze test beter dan Google. Naar verluidt, zou Bing trouwens ervaringen van internetters hoger positioneren dan bijvoorbeeld officiële websites, maar daar merkten wij weinig van. Google laat bovenaan een kaart en wat foto's van de studentenstad zien, maar Bing toont een heus menu met subrubrieken als 'tourism', 'images', 'map' en 'attractions'. Klasse! Wilt u zelf de resultaten van beide zoekmachines vergelijken? Surf dan eens naar BlackDog (www. blackdog.ie/google-bing) of Bing vs. Google (www.bing-vs-google.com): die tonen ze netjes naast elkaar. De mogelijkheden van beide zoekers zijn vergelijkbaar: u kunt de zoekresultaten bijvoorbeeld bijsturen volgens land of taal. Daarnaast kunt u ook zoeken naar onder andere afbeeldingen, nieuws en (in de Amerikaanse versie) video's. De gevonden afbeeldingen kunt u zelfs verder filteren op grootte, kleur, stijl, enzovoort. Bij de video's krijgt u vergelijkbare opties. En als u hier met de muis over een thumbnail beweegt, dan worden stukjes van het filmpje meteen afgespeeld. Handig! Sinds de lancering in juni is het marktaandeel van Bing lichtjes gestegen. Toch pakt deze nieuwkomer vandaag nog geen 4 procent van de wereldwijde markt in. En dit terwijl Yahoo! - wanneer gebruikte u dat voor het laatst? - nog steeds meer dan 5 procent marktaandeel heeft. De overige 90 procent zijn dus zo goed als volledig weggelegd voor Google. Ter info: Bing en Yahoo! gaan nauw samenwerken om zo vanuit een ietwat sterkere positie strijd te kunnen voeren tegen Google. Want wie niet sterk is, moet slim zijn. Gaat Bing uiteindelijk Google verslaan? Wellicht niet snel. Maar gezonde concurrentie kunnen we alleen maar aanmoedigen.Door Roel Van Espen