Saab is altijd al een buitenbeentje geweest in de autowereld. Wellicht kan datzelfde ook worden gezegd van zijn bestuurders: Saab mikt immers op kieskeurige individualisten die een veilige, maar niet-alledaagse middenklassewagen verkiezen.
...

Saab is altijd al een buitenbeentje geweest in de autowereld. Wellicht kan datzelfde ook worden gezegd van zijn bestuurders: Saab mikt immers op kieskeurige individualisten die een veilige, maar niet-alledaagse middenklassewagen verkiezen. Wie zichzelf in deze omschrijving herkent, was ongetwijfeld al een tijdje aan het uitkijken naar de nieuwe Saab 9-3, de opvolger van de Saab 900. In totaal brachten de Zweedse ingenieurs zo'n 1100 verbeteringen aan aan de 900, hoewel dat niet meteen te merken is aan het uiterlijk. Op enkele details na heeft de 9-3 hetzelfde - typische - design van de 900. De 1100 aanpassingen, verbeteringen en verfijningen in het 9-3-gamma moet u eerder zoeken in het robuuste chassis, het onderstel, het interieur en het motoraanbod. Vooral de invoering van de zuinige turbodiesel - Saab bood tot nog toe geen dieselversies aan - zal de aantrekkingskracht van Saab vergroten. De Zweden ontwikkelden samen met Opel een TiD Saab-motor (115 Din pk; instapprijs: 849.000 frank), maar zorgden er meteen voor dat die te rijmen viel met het sportieve karakter van het Zweedse merk. De TiD heeft een grote compressie, waardoor de prestaties (200 km/u) vergelijkbaar zijn met die van een gelijkwaardige benzinemotor. Tegelijk blijft het verbruik beperkt: gemiddeld 6,7 liter. Het 9-3-gamma, dat leverbaar is vanaf april, is opgebouwd uit 3-deurs coupés, 5-deurs berlines en een bloedmooie cabrio. Wie opteert voor de benzinemotor (de cabrio is uitsluitend leverbaar met zo'n motor) kan kiezen uit een 2.0 Turbo, een knappe 2 liter instapmotor (130 Din pk) of een soepele 2.3 liter (150 Din pk).Daarnaast biedt Saab ook vijf verschillende uitrustingspakketten aan. Opteert u voor het Sport Pack (59.000 frank, BTW inclusief), dan wordt de 9-3 voorzien van aluminium velgen, een achterspoiler, mistlichten en een met leder bekleed stuurwiel. Kiest u voor het Driving Pack (24.000 frank), dan wordt de wagen uitgerust met een multifunctionele boordcomputer en cruise control. Ook het Climate Pack (58.900 frank) omvat boordcomputer en cruise control, maar u krijgt er een klimaatregeling bovenop. Met het Business Pack (124.500 frank) beschikt u over een boordcomputer, cruise control, telefoonbekabeling, automatische klimaatregeling en een audiosysteem. Wie van design houdt, kan het Luxury Pack (79.500 frank) bestellen. De wagen krijgt dan een lederen binnenbekleding en houten inlegpanelen. Alle Saab 9-3-modellen zijn uitgerust met twee frontale en twee zijdelingse airbags. Eveneens standaard zijn ABS, actieve hoofdsteunen vooraan (beschermen tegen de nekslag), elektrisch bedienbare zijramen, een in de hoogte en de diepte regelbaar stuurwiel en gepantserde deursloten.PATRICK OP DE BEECK