Twintig jaar geleden was het allemaal simpel: de luchtvaartmaatschappijen hadden tamelijk gelijkwaardige tarieven. Wie een ticket nodig had, stapte even binnen bij een reisagent. Eind vorige eeuw werd die gevestigde orde echter grondig verstoord door de opkomst van de variabele tariefformules (Apex-tickets), de budgetvliegers en de doorbraak van de directe verkoop via het internet. Voeg daarbij nog het yield management, een factor die de ticketprijs permanent doet schommelen volgens de bezettingsgraad van het vliegtuig voor een bepaalde vlucht. En om alles nog wat ingewikkelder te maken, beschikken de grote reisbureaus over zogenaamde 'onderhandelde prijzen'. Logisch, want met hun koopkracht kunnen ze bij de maatschappijen interessantere tarieven afdwingen dan de doorsneetoerist.
...

Twintig jaar geleden was het allemaal simpel: de luchtvaartmaatschappijen hadden tamelijk gelijkwaardige tarieven. Wie een ticket nodig had, stapte even binnen bij een reisagent. Eind vorige eeuw werd die gevestigde orde echter grondig verstoord door de opkomst van de variabele tariefformules (Apex-tickets), de budgetvliegers en de doorbraak van de directe verkoop via het internet. Voeg daarbij nog het yield management, een factor die de ticketprijs permanent doet schommelen volgens de bezettingsgraad van het vliegtuig voor een bepaalde vlucht. En om alles nog wat ingewikkelder te maken, beschikken de grote reisbureaus over zogenaamde 'onderhandelde prijzen'. Logisch, want met hun koopkracht kunnen ze bij de maatschappijen interessantere tarieven afdwingen dan de doorsneetoerist. Het is bijna onmogelijk om met zekerheid de beste prijs voor een vlucht te bemachtigen. David Gering, marketing- en salesmanager van Ryanair Benelux: "Bij ons stijgt de prijs naarmate de vertrekdatum nadert. U moet weten dat de berekeningen elk uur worden overgedaan, en zelfs om het halfuur voor sommige bestemmingen en voor sommige periodes van het jaar."Sommige reclamecampagnes schermen met verbluffende prijzen. Vergeet echter nooit de kleine lettertjes te lezen. In de meeste gevallen worden die tarieven verhoogd met luchthaventaksen, brandstofsupplementen, verzekeringspremies, kosten voor betaling met creditcards, dossierkosten... Bij nader inzien kunnen al die 'kleinigheidjes' de uiteindelijke factuur fors verzwaren. Houd voor ogen dat uw rekening bij een luchtvaartmaatschappij alleen maar de vlucht als zodanig betreft. Wie een bijzonder goedkoop ticket koopt, vergeet wel eens de kosten om naar de vertrekluchthaven te reizen en om bij aankomst op de uiteindelijke bestemming te geraken. Een voorbeeld: Ryanair presenteert Gerona als een luchthaven van Barcelona, terwijl de afstand tot de Catalaanse hoofdstad al snel een honderdtal kilometer bedraagt. Andere verwante, te verrekenen kosten: parkeren of eventuele taxikosten voor de vertrekluchthaven. Wie wil reizen tegen de scherpste prijs, is in eerste instantie geneigd zich te wenden tot budgetvliegers als Virgin Express of Ryanair. Het klopt dat die bedrijven verleidelijke tarieven hanteren voor reizen die één, twee maanden of zelfs langer vooraf worden geboekt. Bovendien lanceert Ryanair bijvoorbeeld geregeld reclamecampagnes met onklopbare prijzen: tot 0,1 cent zonder taksen en supplementen. Als de reiziger echter de volgende week of maand wil vertrekken, ontploffen de prijzen van die goedkope maatschappijen, vooral als het zeer courante data en bestemmingen betreft (schoolvakanties, weekends...). De tarieven van deze lowcostmaatschappijen komen dan aardig in de buurt van de businessclass bij een klassieke maatschappij! Ook bij de gewone maatschappijen kan je trouwens zaakjes doen, op drie voorwaarden: lang vooraf reserveren, akkoord gaan met de specifieke data van deze maatschappijen en vooral niet te veeleisend zijn wat de uurschema's betreft. Het is bijvoorbeeld onredelijk te hopen op een goedkope vlucht naar Berlijn op een vrijdagavond, gewoon omdat heel wat Duitse ambtenaren van de Europese instellingen dan voor een weekend huiswaarts vertrekken... Een vliegtuigticket dat u via een reisbureau koopt, is niet noodzakelijk duurder. Eric Collet, marketingmanager Connections-Eurotrain: "De grote reisbureaus beschikken over 'onderhandelde tarieven'. Als een groep zoals de onze met diezelfde maatschappij rond de tafel gaat zitten, vertegenwoordigt ze duizenden klanten." Deze onderhandelde tarieven zijn soms zo voordelig dat ze de dossierkosten van de maatschappijen ongedaan maken. En belangrijker nog: dankzij hun computertools kunnen de bureaus de verschillende aanbiedingen vergelijken. Om wegwijs te geraken in de tarievenjungle hebben sommige bedrijven computertools ontwikkeld die de aanbiedingen van maatschappijen en bureaus simultaan analyseren. In België vergelijkt www.comparflight.be het aanbod van acht reisbureaus die zelf verschillende tarieven voorstellen van de luchtvaartmaatschappijen en de onderhandelde prijzen waarover ze beschikken. Andere prijsvergelijkers vindt u bij Travelprice/Lastminute, GO Fly, GO Voyages, Nouvelles Frontières, Service Voyages, eBookers, Advanced Travel Partner en Wegolo. Het bijzondere aan die laatste is dat hij gespecialiseerd is in lowcostmaatschappijen. Met Comparflight is dus een laatste ordening mogelijk. En voor de volledigheid vermelden we ook de sites van Airstop (www.airstop.be), Connections (www.connections.be) en TQ3 (www.tq3direct.be). Als het uitsluitend om vakantiebestemmingen gaat, is een bezoekje aan de sites van JetOnly (www.jetonly.be) en Thomas Cook (www.thomascookair- lines.com) ook niet te versmaden. Op die manier beschikt u over een aanbod dat u volledig mag noemen. Te mijden daarentegen zijn de sites van agentschappen zonder vestiging in België. De bekendste voorbeelden zijn Opodo en Go Voyages. Deze twee reisbureaus zijn niet onderworpen aan de Belgische wetgeving aangaande bescherming van de consumenten. Michel Ghesquière