Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: na de geslaagde lancering van de nieuwe 156, zit Alfa Romeo met zijn nieuwste topgammawagen, de Alfa 166, helemaal op rozen. De 166 is zonder meer een exclusieve berline geworden met motoren en prestaties om u tegen te zeggen. Voeg daarbij het elegante koetswerkdesign, het mooie, luxueus afgewerkte interieur, de typische Alfa-wegbeheersing en de haalbare prijs...

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: na de geslaagde lancering van de nieuwe 156, zit Alfa Romeo met zijn nieuwste topgammawagen, de Alfa 166, helemaal op rozen. De 166 is zonder meer een exclusieve berline geworden met motoren en prestaties om u tegen te zeggen. Voeg daarbij het elegante koetswerkdesign, het mooie, luxueus afgewerkte interieur, de typische Alfa-wegbeheersing en de haalbare prijs, en men kan zich terecht afvragen wat een sportberline nog meer moet hebben om voldoening te schenken? Het benzinegamma van de 166 bestaat uit een viercilinderversie (de 2.0 Twin Spark) en een ruim assortiment V6-uitvoeringen (2.0 Turbo van 205 pk; 2.5 24V van 190 pk en 3.0 24V van 226 pk - de 2.5-liter en de 3-liter zijn zowel met een manuele als met een comfortabele, automatische versnellingsbak leverbaar. Daarnaast kan u ook opteren voor de knappe JTD-turbodiesel. Die werkt met rechtstreekse injectie en maakt gebruik van de ultramoderne, Common Rail-techniek, waardoor hij goed is voor 136 pk en een topsnelheid van 202 km/u. De 166 JTD is een stille motor. Wie rustig rijdt, zal binnenin helemaal geen motorgeluiden horen. Alleen wie deze Italiaan in de hoge toeren jaagt, zal het rauwe, sportieve motorgebrom kunnen waarnemen. Alle versies hebben ook een uitstekende aërodynamische afwerking, waardoor ook het windgeruis tot een minimum wordt herleid. Wie veel kilometers moet afleggen en dat wil doen in een exclusieve berline, weet alvast wat gekozen.Toch gaat onze voorkeur uit naar de zeer sportieve Twin Spark die, net zoals de andere versies, beschikt over een uitgebalanceerd onderstel en een degelijke, comfortabele ophanging - iets waaraan sportieve chauffeurs veel rijplezier zullen beleven. De voortrein van de 166 is berekend op een neutraal bochtengedrag, vrijwel zonder onderstuur, zodat de wagen altijd nauwkeurig het traject volgt dat de bestuurder in gedachten heeft. De achterophanging, die de wielen een licht meestuureffect geeft, zorgt er dan weer voor dat alle manoeuvres soepel worden uitgevoerd. De bestuurder kan bovendien rekenen op een remsysteem dat qua structuur, afmetingen en materialen zeer nauw aanleunt bij dat van sportwagens. Allemaal eigenschappen dus die iedereen, die op een veilige manier met een sportberline wil rondtoeren, zullen bekoren. PATRICK OP DE BEECK