De SUV blijft razend populair. In 2018 was één op de drie verkochte auto's in Europa er een met hoogbouw. De SUV, in de volksmond nog vaak - en ten onrechte - 'terreinwagen' genoemd, is populairder dan ooit. Het succesverhaal begon in het premiumsegment, met modellen zoals de ML van Mercedes. Maar ondertussen houden vooral de compacte en de kleine modellen de groei van de SUV overeind. Grote en dure SUV's, zoals de Mercedes GLE, lieten dit jaar een achteruitgang van 7 procent optekenen.
...

De SUV blijft razend populair. In 2018 was één op de drie verkochte auto's in Europa er een met hoogbouw. De SUV, in de volksmond nog vaak - en ten onrechte - 'terreinwagen' genoemd, is populairder dan ooit. Het succesverhaal begon in het premiumsegment, met modellen zoals de ML van Mercedes. Maar ondertussen houden vooral de compacte en de kleine modellen de groei van de SUV overeind. Grote en dure SUV's, zoals de Mercedes GLE, lieten dit jaar een achteruitgang van 7 procent optekenen. De nieuwe Mercedes GLE mogen we gerust beschouwen als de vierde generatie van de ML. Die bestond in twee modelversies en verschijnt nu voor de tweede keer als 'GLE' in de showroom. Als iemand ons zou vragen de GLE in één woord te omschrijven, dan denken we meteen aan 'comfortabel'. Hadden we twee woorden mogen gebruiken, dan hadden we er 'verheven' aan toegevoegd. De GLE is meer dan ooit een rijdend salon, met sofa's die de meest turbulente ziel tot rust kunnen brengen. Het comfort- en het rijgevoel van de GLE bereikt in deze generatie stilaan het niveau van de S-Klasse, de toplimousine van Mercedes, die we maanden geleden in deze rubriek hebben omschreven als de beste auto ter wereld. Voor dat fluwelen rijgevoel zorgt de geavanceerde, hydropneumatische ophanging. Die is gekoppeld aan een camera die het wegdek leest, oneffenheden ziet komen en ieder wiel daar snel op kan voorbereiden. Die zeer indrukwekkende ophanging kan ook tegenleunen in de bocht, zodat de GLE kaarsrecht blijft. Daarnaast bulkt de GLE van de snufjes en de rijhulpmiddelen, in zo'n overvloed dat je veel dingen wellicht nooit zult gebruiken of instellen. Natuurlijk is er het MBUX-systeem, dat al was geïntroduceerd in de A-Klasse, en waartegen je kunt praten - "Ik heb het koud", als je de verwarming hoger wilt - in plaats van aan een knop te draaien. Maar wij raakten vooral onder de indruk van de digitale boordplank, die je maar in één woord kunt omschrijven: spectaculair. De GLE verrast ook met zijn kleinste dieselmotor: de tweeliter-turbodiesel presteert aardig en blijft best zuinig, als je er rekening mee houdt dat hij een toch wel een grote auto moet verplaatsen.