Zeven zielen, één gedachte

David Desmet Farmaceutisch communicatie- en PR-adviseur

In de evenementensector is het hard knokken. Wil je worden opgemerkt, dan moet je iets speciaals doen. Zoals met een handvol collegaûconcurrenten op een (hele grote) sofa gaan zitten.

Naast Unit 7, waarin De Mey samen met Didier Van De Vyvere en Viviane Audenaert evenementen organiseert, zijn er dus nog zes anderen die hun plekje op de sofa hebben. B&B Catering is het eenmansbedrijfje van Bart Claessens, die volgens De Mey originele culinaire creaties maakt. Publi- en Expo-Dema van Frank De Maertelaere specialiseert in standenbouw en decoraties. Voor de direct mail wordt een beroep gedaan op Johan D’Hondt met zijn Omni-Level. Alain Tijtgat en John Lammertijn zorgen dan weer voor creatieve en artistieke communicatie onder de oernaam Tarzan. Patrick De Leeuw en Chris Van Branteghem van Soundfield zijn tovenaars met licht en geluid. Terwijl Time-Out zorgt voor modellen en hostesses. Viviane Audenaert wordt hierin bijgestaan door Tamara Martain. Stuk voor stuk bedrijven die al ervaring hebben in de evenementenbranche, de oudste sinds 1989, de jongste sinds 1999.

“Elke firma blijft autonoom, maar er is een gentleman’s agreement dat we op een correcte en professionele manier samenwerken,” zegt De Mey. Alle zeven zien de noodzaak van een samenwerking. “Als je onder je kerktoren blijft spelen, blijf je een kleintje. Als je durft uit te breken in een team, dan tel je mee,” zegt De Mey. Maar waarom niet fuseren tot één geheel? “Dan zouden we een logge mastodont worden. Nu creëert de ene een business voor de andere.”

Dergelijke samenwerkingsverbanden zijn niet nieuw, maar, zegt De Mey, het geeft blijk van gezond verstand om niet alles zelf te willen doen. De klant hoeft maar naar één van de zeven te telefoneren om een totaalpakket te krijgen. “Wij begeleiden hem in het hele proces van zijn event,” zegt Didier Van De Vyvere. Hij verdiende zijn strepen als directeur bij Xerox. De Mey is de oprichter van het softwarebedrijf Cubic en heeft dus een vaste voet in de bedrijfswereld. Niet onbelangrijk, want de eventbusiness drijft op kennissen en connecties. “Ik heb toen ook samenwerkingsverbanden gesmeed met Compaq en Microsoft. Je moet je daarvoor durven open te stellen. Weg uit dat zuiver concurrentiële denken.”

Omdat de zeven op gelijke voet staan en er geen aparte vennootschap bestaat, was de instapdrempel voor de verschillende partners ook heel laag. “Het startkapitaal, voor zover je daarvan kan spreken natuurlijk, bedroeg 25.000 euro of 1 miljoen frank. Met dat minimum aan middelen voer je wel een maximum aan marketing.” Dat is de droom van De Mey. Hij wil van 7 on the Sofa een begrip maken.

Wat ze alvast binnen hebben, is een langdurige samenwerking met De Persgroep voor het jongerentijdschrift Joepie!. Ook de Flanders Fashion Night krijgt na een opgemerkte start, georganiseerd door Unit 7, volgend jaar een vervolg. “In het casino van Middelkerke komt er een gigantische catwalk die tot in de zee zal lopen. Daarop komen een veertigtal topmannequins, nooit vertoond in België,” droomt De Mey hardop. Er staat ook nog een groot project op stapel met antiekhuis Axel Vervoordt.

Dat 7 on the Sofa niet vermeld staat in de Event & Expo Guide 2001/2002 lijkt hen geen bezwaar. “Wij varen graag tegen de stroom op.”

Lieven Desmet

Wie naar één van de zeven deelnemende bedrijven telefoneert, kan meteen een totaalpakket krijgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content