België verscootert. Het Italiaanse Piaggio, dat ook Vespa in portefeuille heeft, neemt vandaag al de tweede plaats in op het vlak van aantal inschrijvingen, na Honda. Piaggio heeft alleen maar scooters in het aanbod en was in 2009 goed voor een marktaandeel van 13,7 % (Honda kwam uit op 14,6 %). In totaal werden er 3381 nieuwe voertuigen van de Italiaanse fabrikant ingeschreven; het merk ging er met 18,09 % op vooruit.
...

België verscootert. Het Italiaanse Piaggio, dat ook Vespa in portefeuille heeft, neemt vandaag al de tweede plaats in op het vlak van aantal inschrijvingen, na Honda. Piaggio heeft alleen maar scooters in het aanbod en was in 2009 goed voor een marktaandeel van 13,7 % (Honda kwam uit op 14,6 %). In totaal werden er 3381 nieuwe voertuigen van de Italiaanse fabrikant ingeschreven; het merk ging er met 18,09 % op vooruit. Daarmee deed Piaggio duidelijk beter dan de hele markt, die met 6,45 % achteruitging, tot 24.690 eenheden. In vergelijking met 2008 is Piaggio niet de enige fabrikant van scooters die het goed doet. Ook het Taiwanese SYM (ingevoerd door Moteo, eveneens importeur van Suzuki) komt aan een groei van 11,73 % en heeft op enkele jaren tijd een marktaandeel van 6,6 % weten te vergaren. En ook bij de merken Yamaha en Honda zijn het vooral de scooters die het goed doen. "In België is Vespa echt hot", zegt Kim Rijkers, marketingverantwoordelijke van Piaggio Benelux. In de lijst met meest verkochte modellen (zie kader) staat een Vespa 125 cc op de eerste plaats. Kennelijk wil de Belg ofwel de originele Vespa hebben, ofwel een scooter van een andere, zelfs Oost-Aziatische fabrikant die sterk aanleunt bij het Italiaanse voorbeeld. Zelfs binnen het Piaggio-concern is dat aan te voelen. "Onze Piaggio Carnaby en Piaggio Beverly hebben een retrolook. Die modellen doen het beter dan de moderne X7 of X Evo." De opkomst van de scooter heeft alles te maken met het mobiliteitsvraagstuk. Met de scooter (en de motor) kan je gemakkelijk door het fileverkeer. En met de modellen van meer dan 125 cc (waarvoor een rijbewijs A is vereist) kan je ook goed mee in vlot verkeer. De populariteit van de 125 cc-modellen blijkt ook uit de cijfers. Tijdens de eerste drie kwartalen van 2009 bereikte de 125 cc-scooter met 5757 stuks een marktaandeel van 25 %. Motorfietsjes met die cilinderinhoud zijn op hun beurt goed voor een aandeel van nog eens 21 % (4698). Samen zorgen ze voor bijna de helft van alle inschrijvingen. De zwaardere scooter haalt een aandeel van 10,7 % (2390 stuks). Kennelijk wil de Belg budgetvriendelijk rijden. Vandaar de opkomst van de Vespa-achtige scooters uit het Verre Oosten. Naast SYM zijn er enkele merken uit diezelfde contreien die het vooral van prijs en minder van imago moeten hebben: Kymco, Jonway, Jinlun, Keeway, Gowinn (aangeboden via het netwerk van Auto5), Znen, Jincheng. Kleine merken die een of twee procent marktaandeel halen. SYM bijvoorbeeld profiteert van het feit dat veel Suzuki-dealers ook deze Taiwanese scooter in het aanbod hebben. Thomas Van Outryve, marketingverantwoordelijke bij Moteo (Suzuki Belgium en SYM): "SYM is verkrijgbaar via een betrouwbaar netwerk dat verweven is met Suzuki en niet bij de kleine brommershop." Maar ook de zwaardere scooters zijn meestal een flink stuk goedkoper dan een basic motorfiets. Voor een scooter met een inhoud van 250 of 300 cc betaal je tussen 3000 en 4000 euro. Een gewone motorfiets (met een cilinderinhoud van 600 of 650 cc) begint meestal bij 6000 euro. Goedkope motorfietsen zijn zo goed als alleen te vinden in de 125 cc-categorie. Uitzondering is de Koreaanse Hoysung naked GT650, die met 4490 euro net onder de grens van 5000 euro blijft. Bij de motoren doen de budgetmotoren het in deze crisistijden over het algemeen ook goed. De categorie 'basic roadster' is met een aandeel van 12,1 % de best verkopende motorfiets. Alle andere segmenten halen nog niet eens 10 %, of zelfs maar 5 %. Mark Op de Beeck, marketingmanager bij D'Ieteren Sport (importeur van Yamaha en MBK): "Er wordt veel rationeler gekocht en mobiliteit scoort absoluut." Op de Beeck ziet ook een stijging in de categorie van de zwaardere scooters (meer dan 125 cc). Nogal wat motorrijders kopen ook zo'n model naast hun gewone motor. "En je ziet ook dat sommige gezinnen de tweede auto wegdoen en in de plaats een praktische tweewieler kopen. Wie een motorrijbewijs heeft, kiest dan snel voor een zwaardere scooter. Die 125 cc-regeling is overigens een goede zaak. De kopers rijden een tijdje met zo'n 125 cc'er. Dan doen ze de moeite om een rijbewijs A te behalen en stappen over naar een zwaardere tweewieler, een scooter of een basic roadster", aldus Op de Beeck. Toont de shift in gebruik van de motor en scooter zich ook in het aanbod op het Auto- & Motorsalon 2010? Bij de grote motormerken alvast niet. De mobiliteitsproducten zijn er wel, maar worden niet als de grote blikvangers naar voren geschoven. De nadruk ligt op snelle, potente, zware en sportieve modellen. BMW en Aprilia komen bijvoorbeeld met supersnelle 1000 cc-motoren, die in een opgepepte versie in het wereldkampioenschap Superbike worden ingezet. Benelli en Kawasaki presenteren spetterend zware naked bikes. Moto Guzzi, Kawasaki, BMW en Honda schuiven ook zware toermodellen en zware sporttoermotoren naar voren. Die worden dan wel minder verkocht, maar ze zorgen wel voor het imago en de wauwfactor bij de bezoekers. Want ook woon-werkrijders dromen nog altijd van dergelijke imagomotoren... Door Ad van Poppel"Er wordt veel rationeler gekocht en mobiliteit scoort absoluut"