ZELSTANDIGE RECLAME

Reclame maken voor “De Dag van de Klant” is wat anders dan reclame maken voor yoghurt. En toch is het goedkoper.

“Niets is makkelijker dan reclame maken voor yoghurt,” verzekert Noël Slangen. “Je laat het product gewoon zien, je kan er allerlei leuke dingen rond verzinnen en je hoeft niet te zoeken naar filosofische diepgang of maatschappelijke achtergronden. “De Dag van de Klant” is echt wel iets anders.”

Noël Slangen startte goed twaalf jaar geleden in een garage een klein reclamebureau samen met een vriend. Dat was terwijl hij zijn burgerdienst vervulde. De vriend is inmiddels zijn eigen weg gegaan, Noël staat aan het hoofd van Slangen en Partners, dat 25 medewerkers telt en een reputatie verwierf als de specialist in politieke communicatie. Een stempel waar Noël Slangen niet echt aan vasthoudt. “Wij doen veel meer dan dat,” verzekert hij.

Het NCMV is een klant van het eerste uur. “De Dag van de Klant” staat voor de elfde keer op het programma. “Vroeger lag het denkwerk bij het reclamebureau,” zegt Noël Slangen. “Nu komen er meer en meer ideeën vanuit het NCMV zelf. Klanten leren van ons denkpatroon en passen het vervolgens zelf toe. Voor “De Dag van de Klant” hebben we meer en meer een klankbordfunctie. Het is goed dat een reclamebureau afstand kan houden en zijn mening geeft als extern adviseur.”

Dit betekent niet dat het reclamebureau op de achtergrond blijft. Het gaat om een uiterst complex project, vertelt Noël Slangen. Het is een verzameling van verschillende campagnes tegelijkertijd, naar verschillende doelgroepen: de zelfstandigen, de sponsors, het publiek enzovoort.

Slangen en Partners zet voor dit project acht à tien medewerkers in. De voorbereidingen beginnen omstreeks februari. De creatieve krachten worden om de drie jaar vervangen. “Als je ieder jaar op eenzelfde project zit te denken, raak je afgestompt,” verklaart Noël Slangen.

De productiekosten van de reclamespots liggen rond de 800.000 frank. De normale prijs van een reclamevideo bedraagt al gauw 2 à 3 miljoen. “De Dag van de Klant” is een project van relatief lage budgetten. Er wordt tussen de partners veel met ruilcontracten gewerkt, zodat miljoenenfilmpjes niet echt mogelijk zijn. Wanneer de ruilcontracten worden meegeteld, benadert het totale campagnebudget 15 miljoen frank.

Hoe belangrijk is “De Dag van de Klant” eigenlijk? “Het is belangrijk geworden,” aldus Noël Slangen. “De betrokkenheid van de zelfstandige ondernemers is groter geworden.” Wat Noël Slangen vooral opvalt, is dat de campagne het NCMV overstijgt. Het project wordt aanzien als de dag waarop alle zelfstandigen iets extra’s voor hun klanten ondernemen, ook die ondernemers die geen lid zijn. Het feit dat de campagne ook commercieel interessant is, zit daar voor veel tussen. De lade is die dag wat beter gevuld en dat was aanvankelijk niet de bedoeling. “Maar het is meegenomen,” besluit Noël Slangen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content