Die houding staat in schril contrast met de openheid van de BASF-Kellerei in het Duitse Ludwigshafen. De BASF-wijnkelder is dit jaar precies honderd jaar oud en voor de gelegenheid investeerde het chemisch concern niet minder dan 20 miljoen mark in de restauratie van het gebouw in de Anilinstrasse 12.
...

Die houding staat in schril contrast met de openheid van de BASF-Kellerei in het Duitse Ludwigshafen. De BASF-wijnkelder is dit jaar precies honderd jaar oud en voor de gelegenheid investeerde het chemisch concern niet minder dan 20 miljoen mark in de restauratie van het gebouw in de Anilinstrasse 12. 1 miljoen flessenDe BASF-kelder is de voorbije honderd jaar uitgegroeid tot een ware instelling. Op 4000 vierkante meter rijpen ongeveer 1 miljoen flessen, waaronder 400 Duitse en internationale cru's (een Château Lafite Rothschild van 1993 kunt u meenemen voor 112,50 euro of 4539 frank; een Château Latour van 1992 kost 127,85 euro of 5157 frank). Daarnaast vindt u er ook uitzonderlijke flessen, zoals een Grand Musigny Ponnelle van 1919. De verantwoordelijke voor deze kelder is Joachim Spies. De man staat aan het hoofd van 22 wijnkenners en maakt deel uit van de cateringdirectie van het Duitse bedrijf. Samen met drie andere oenologen degusteert Spies jaarlijks zo'n 4000 wijnen, waarvan er uiteindelijk 350 in de BASF-kelder belanden. "Voor klanten en genodigden zoeken we de beste wijnen uit. Ook de 10.000 flessen die jaarlijks als bedrijfscadeau worden geschonken, moeten van de beste kwaliteit zijn." BASF-klanten _ Koreanen, Japanners, Chinezen, Amerikanen maar ook Belgen _ die naar Ludwigshafen komen, maken steevast van de gelegenheid gebruik om een bezoek aan de Kellerei te brengen. Zelfs beroemdheden zoals Richard Strauss kwamen hier over de vloer. In 1901 was de toekomstige wijnkelder van het bedrijf niet meer dan een klein tabakswinkeltje, waar ook wijn en sterkedrank werden verkocht. Vandaag schitteren in de Duitse kelder wijnen uit de hele wereld. Het neusje van de zalm _ gereserveerd voor heel uitzonderlijke gebeurtenissen _ zijn zes uiterst waardevolle flessen uit... 1865, het jaar waarin BASF werd opgericht. De Weinkellerei van BASF is dan wel niet de grootste van Duitsland, met een omzet van 5,3 miljoen euro of 213 miljoen frank (900.000 verkochte flessen in 2000) kan de kelder toch tot de belangrijkste huizen in zijn soort worden gerekend. Niet slecht voor een onderneming waarvan wijn niet meteen de kernactiviteit is.Serge VanmaerckeBASF-Kellerei, Anilinstrasse 12, Ludwigshafen. Geopend van maandag tot vrijdag (9.00-17.45 uur) en de eerste zaterdag van de maand (9.00-13.00 uur). Ook bestellen via het internet kan: http://www.basf.de/kellerei De BASF-wijnkelder is uitgegroeid tot een ware instelling.