De E300de is een dieselhybride van het plug-intype. Het is dus mogelijk de batterij op te laden. Met een volle lading rijdt deze break een kleine 50 kilometer ver. Zonder ook maar een druppel brandstof te verbruiken. Is de elektrische lading opgebruikt, dan gedraagt de Mercedes zich als een gewone hybride auto. Dan werken de diesel- en de elektromotor samen om zo zuinig mogelijk te rijden.
...

De E300de is een dieselhybride van het plug-intype. Het is dus mogelijk de batterij op te laden. Met een volle lading rijdt deze break een kleine 50 kilometer ver. Zonder ook maar een druppel brandstof te verbruiken. Is de elektrische lading opgebruikt, dan gedraagt de Mercedes zich als een gewone hybride auto. Dan werken de diesel- en de elektromotor samen om zo zuinig mogelijk te rijden. Met dit model verrast Mercedes toch wel. Dieselhybrides zijn uiterst zeldzaam. Voor de combinatie met elektrische aandrijving wordt bijna altijd voor een benzinemotor gekozen. Dat heeft twee redenen. Om te beginnen zijn benzine en elektriciteit technisch makkelijker te combineren. Ze vullen elkaar beter aan dan een diesel- en een elektromotor. Ten tweede ligt de dieselmotor onder vuur. Hij dreigt te worden verbannen uit veel grote Europese steden. Maar Mercedes gaat dus toch voor die zeldzame combinatie. Wellicht omdat benzinehybriden de belofte van een zeer scherp gemiddeld verbruik nooit kunnen waarmaken. Vooral als het ook nog eens om een grote auto gaat, zoals de E-klasse. We hoorden al vaker eigenaars van een grote benzinehybride klagen over een reëel verbruik dat dubbel zo hoog uitvalt als de norm of zelfs wat de verkoper in de showroom beloofde. Temeer omdat met die grote premiummodellen vooral op de autoweg wordt gereden, en daar biedt de hybridetechnologie minder voordeel dan in stadsverkeer. Een dieselmotor kan daar iets aan doen, want die is op de autoweg, bij snelheden van om en bij 120 per uur, veel zuiniger dan benzine. Dat ondervonden we met deze E300de, een behoorlijke grote en dus zware auto. Zonder de batterij ook maar één keer op te laden haalden we met een normale rijstijl en veel autoweg in het parcours een gemiddeld verbruik van 5,2 liter per 100 kilometer. Maar een plug-inhybride moet je natuurlijk anders gebruiken: de batterij zo vaak mogelijk opladen. Vertrek je thuis met een volgeladen batterij en rij je 100 kilometer, dan verbruik je met een normale rijstijl 3,3 liter. Rij je 200 kilometer vooraleer je de batterij oplaadt, dan zit je aan 4,4 liter diesel. Na 300 kilometer zit je nog altijd maar aan 4,6 liter. Voor een auto met de afmetingen van de E-klasse break is dat inderdaad zeer zuinig.