Heel af en toe begint een starter als in een sprookje. Er waren eens twee vrienden die op vakantie waren in Zuid-Frankrijk. Met een glas rosé onder een olijfboom begonnen ze te filosoferen of ze geen bedrijf in olijfolie konden opstarten. Frederick Snoeck verwezenlijkte die droom samen met een anonieme vennoot.
...

Heel af en toe begint een starter als in een sprookje. Er waren eens twee vrienden die op vakantie waren in Zuid-Frankrijk. Met een glas rosé onder een olijfboom begonnen ze te filosoferen of ze geen bedrijf in olijfolie konden opstarten. Frederick Snoeck verwezenlijkte die droom samen met een anonieme vennoot. Driekwart van de consumenten gebruikt dagelijks olijfolie, maar weet eigenlijk niet goed hoe. Snoeck zag dat de bestaande olijfoliemerken de klanten lokten met het land van herkomst, de aanduiding 'extra vierge', extracten als knoflook en basilicum of de vermelding 'eerste persing'. "De aanduiding 'eerste persing' is achterhaald, omdat de machines tegenwoordig krachtig genoeg zijn om alle olijfolie in één keer uit de olijven te halen. De zuurtegraad is een belangrijkere indicator. Hoe lager die is, hoe beter." Snoeck bouwde met zijn bedrijf Gustare een marketingconcept rond de vraag die de andere merken niet beantwoorden: welke olijfolie gebruik je op welk moment? Zo ontstond de merknaam 123Olive. De cijfers verwijzen naar de drie soorten olijfolie die Gustare verkoopt (zie kader Merknaam helpt bij keuzestress). Snoeck en zijn vennoot richtten Gustare in oktober 2012 met eigen middelen op. Voorfinancieren hoefde niet. "Eind 2012 hebben we in minder dan drie weken de eerste productie van een paar duizend sets verkocht, nog voordat ze geproduceerd waren. We kunnen zonder extern kapitaal, want we zijn rendabel en herinvesteren alles wat we verdienen." Gustare werkt samen met een Portugees familiebedrijf. Via Bryo, een startersinitiatief van VOKA, kwamen de vennoten in contact met een Belgisch partnerbedrijf dat de distributie in België verzorgt. De verpakking en de labels uit België, de doseerdoppen uit Israël en de flessen uit Italië worden geleverd bij de Portugese olijfboer. Hij bottelt de olijfolie en verscheept de flessen naar België. Gustare concentreert zich voorlopig op de verkoop aan bedrijven en mikt daarvoor vooral op Noord-Europa. "In mediterrane landen is er minder behoefte aan ons product", zegt Snoeck. Hij combineert Gustare met een bedrijf in de gezondheidszorg. In die branche kwam hij terecht na zijn studie geneeskunde en een managementopleiding aan de Vlerick Business School. Hij werkte voor multinationals in de farmasector en klom op tot directeur marketing en verkoop. "Met Gustare wilde ik mijn ervaring bij multinationals aanspreken. Bedrijven willen een leuk, gezond en innovatief cadeau geven als relatie- of personeelsgeschenk." Daarom verkoopt Gustare geschenkverpakkingen met drie flessen die bedrijven kunnen personaliseren. Naast de business-to-businessverkoop heeft Gustare een e-commerceshop, maar de olijfolie is niet per fles te koop. Pas over een jaar of twee wil Gustare direct aan de eindgebruiker verkopen door de olijfolie aan te bieden in speciaalzaken zoals bakkerijen en traiteurs. Daarna volgt de lancering van andere producten onder het 123-concept. Gustare houdt de olijfolieprijs ondertussen scherp in het oog. "Je kunt olijfolie vergelijken met andere grondstoffen. De prijs fluctueert. Vorig jaar was bijvoorbeeld een slecht olijfoliejaar met een lage opbrengst." 123Olive gebruikt ook storytelling als marketingtechniek voor zijn ambachtelijke product. Het verhaal achter olijfolie wordt verteld, topchefs worden ingeschakeld en de positieve commentaren van bedrijven worden gebruikt in de communicatie. Dat combineert Gustare met een houding waarin de klant centraal staat. Zo biedt het merk gratis recepten aan met olijfolie om zijn klanten te inspireren. Daarmee wil 123Olive geleidelijk merkbekendheid opbouwen, om klaar te zijn als het zich over een paar jaar direct tot de particulier richt. BENNY DEBRUYNEDoor het consumptiedoel op te nemen in de merknaam, helpt een bedrijf de consument bij zijn keuze. 123Olive heeft dat goed begrepen.