A ndré Duval (53) wil het woord overname eigenlijk liever niet ho- ren als het gaat om de deal tussen het Belgische topreclamebureau Duval Guillaume en de internationale groep Publicis in april 2006. Het doet hem denken aan een overname van de plaatselijke kruidenier door Delhaize, waarbij de naam van de kruidenier en zijn aanpak verdwijnen. Bij de overname van Duval Guillaume is dat niet het geval. "Publicis is ingestapt in het kapitaal en heeft ons verworven," zo verwoordt Duval het nu. "Er is geen vervanging of verandering. We zijn autonoom. Er is niets veranderd."
...

A ndré Duval (53) wil het woord overname eigenlijk liever niet ho- ren als het gaat om de deal tussen het Belgische topreclamebureau Duval Guillaume en de internationale groep Publicis in april 2006. Het doet hem denken aan een overname van de plaatselijke kruidenier door Delhaize, waarbij de naam van de kruidenier en zijn aanpak verdwijnen. Bij de overname van Duval Guillaume is dat niet het geval. "Publicis is ingestapt in het kapitaal en heeft ons verworven," zo verwoordt Duval het nu. "Er is geen vervanging of verandering. We zijn autonoom. Er is niets veranderd."Dat laatste klopt niet helemaal. De bedoeling van de Publicisconnectie was om ook internationaal actief te kunnen zijn. Duval zei vorig jaar in Trends: "De Belgische klanten geven ons te weinig leverage om op eigen kracht een internationale stap te kunnen zetten. Via Publicis krijgen we nu toegang tot een grotere vijver." Heeft de deal al wat opgebracht? Volgens Duval heeft het bureau introducties gekregen bij grote internationale bedrijven. "Ik praat momenteel met adverteerders met wie ik anders niet snel in contact zou zijn gekomen. Publicis brengt ons onder de aandacht van de klanten. We hebben ontdekt dat Publicis ons naar voren schuift als een interessant bureaumerk." Er zitten enkele projecten in de pijplijn, maar het is volgens Duval nog te vroeg om daar meer over te zeggen. In het afgelopen jaar heeft Duval ook aan de herstructurering van Publicis België gewerkt. Maurice Lévy (de grote man van Publicis) had Duval persoonlijk gevraagd dat bureau eens te bekijken. Duval had namelijk ervaring in het leiden van internationale bureaus voor hij Duval Guillaume opstartte (hij was general manager van TBWA in ons land). "Er werd eerst gevraagd om Publicis België te fuseren met Duval Guillaume," zegt Duval. "Daar heb ik categoriek 'nee' op gezegd. Ik heb Publicis in België gereorganiseerd." Een creatief team van Duval Guillaume dat aan een nieuwe uitdaging toe was - Alain Janssens en Paul Servaes - kreeg de verantwoordelijkheid voor het creatieve product. Duval zocht Marc Van Cutsem (The Sales Factory) aan om het bureau te leiden. "We willen Publicis als een medianeutraal bureau uitbouwen en niet alleen above-the-linereclame laten maken, maar ook below the line (promotie, direct marketing). Van Cutsem had daar de juiste achtergrond voor." Daarnaast verving Duval een vijftiental mensen. Publicis België is nu een bureau met dertig medewerkers. Het voorbije jaar was ook in een ander opzicht opmerkelijk voor André Duval. "Voor het eerst in dertig jaar ben ik een maand met vakantie gegaan," zegt hij. In februari ging hij naar Zuid-Afrika, huurde een BMW-motor, sloot aan bij een Vlaamse groep BMW-rijders en beleefde een ongelooflijke tijd. "Ik had mijn gsm en BlackBerry bij me, maar na een paar dagen heb ik ze uitgeschakeld." Hij kwam terug met de gedachte: "Wat maak ik me druk. Er zijn mensen van veertig die het werk ook perfect kunnen doen." Maar intussen is hij al weer de halve wereld rondgereisd voor de zaak. AvP