Het is geen nieuw verhaal. Het komt om de twee jaar terug: de vindingrijke vlag die een onduidelijke lading moet dekken. De vlag: 85ste Internationaal Automobielsalon 'Lichte Vracht-, Vrijetijdsvoertuigen en Moto's'. De lading: eigenlijk alle auto's die ook maar op eender welke manier met die predicaten te benoemen vallen. Meer dan dat zelfs: er staan nu ook gewone berlines op de Heizel. Hoe dat dan kan? De Belgische importeurs willen hun investering optimaal laten renderen.
...

Het is geen nieuw verhaal. Het komt om de twee jaar terug: de vindingrijke vlag die een onduidelijke lading moet dekken. De vlag: 85ste Internationaal Automobielsalon 'Lichte Vracht-, Vrijetijdsvoertuigen en Moto's'. De lading: eigenlijk alle auto's die ook maar op eender welke manier met die predicaten te benoemen vallen. Meer dan dat zelfs: er staan nu ook gewone berlines op de Heizel. Hoe dat dan kan? De Belgische importeurs willen hun investering optimaal laten renderen. Voor het Brusselse autosalon van de onpare jaren, dat ooit begon als een echt salon voor bedrijfsvoertuigen, krijgen de meeste merkimporteurs geen rechtstreekse financiële steun van het moederhuis. Dat is alleen het geval voor het echte autosalon van de pare jaren. Niet onlogisch, overigens: in Parijs, Frankfurt of Amsterdam, niet meteen kleinere steden of kleinere markten dan Brussel en België, organiseren ze ook maar om de twee jaar een autosalon. Maar in België kan je dus elk jaar naar een autofestival. Dat bedrijfswagensalon is door de jaren heen immers serieus gaan uitdeinen. Zodat u er tegenwoordig ook, jawel, berlines kunt zien. Die worden gedoogd als ze maximaal 25 procent van de stand innemen, zo stelt het reglement van de organisatoren. Vindingrijkheid, inderdaad. Wat dat nu voor het grote publiek betekent? De autoliefhebber, al dan niet kooplustig, komt gewoon naar het autosalon. Weliswaar minder talrijk: dit jaar mikt organisator Febiac op de helft van de 725.000 mensen die in 2006 naar het grote autosalon kwamen. De onpare versie duurt trouwens minder lang. Moraal van het verhaal: struikel niet over de vlag, maar ga en geniet van de lading. Want die is mooi. Trends selecteerde, weliswaar louter op subjectieve wijze, zijn blikvangers. Auto's die u eens moet bekijken. Omdat ze, in willekeurige volgorde, mooi zijn, interessant als product of gewoon belangrijk in het autolandschap. Bij Alfa Romeo staat de 8C Competizione. Neen, geen bedrijfswagen. En ja, alleen om naar te kijken. Kopen kan niet. Niet meer, eigenlijk. Er werden er vijfhonderd van gebouwd en ze zijn allemaal de deur uit. Amper tien van de 52 Belgen die er eentje wilden, hebben hem nu in de garage. De Alfa 8C Competizione is inderdaad een exclusief model, geïnspireerd op de mooiste modellen uit de autosportgeschiedenis van Alfa. Als daar waren: de 33 Coupé Stradale of de Giulia TZ. In het vooronder zit een V8 van 4691 cc, samen met Maserati gebouwd, en goed voor 450 pk. En nu te bewonderen in Brussel. Een model dat zonder woorden vertelt waarom mannen van auto's houden. Die glooiende lijn, in achteraanzicht: onweerstaanbaar bloedmooi, toch? Absolute must bij Audi, voor het eerst te zien in onze contreien, is de nieuwe TT Roadster. Helaas kunt u er alleen naar kijken (op zich ook toch wel een genot...) en niet mee rijden. Want dan zou u weten: dit product is af. Een heerlijk stuk alaam om er met z'n tweetjes op uit te trekken. De wijde wereld in, of gewoon om koeken op zondag. Vooral met de tweeliter TFSI van 200 pk, gekoppeld aan de automatische versnellingsbak. Ook even langslopen bij BMW, toch. Voor de nieuwe X5, bijvoorbeeld. De grote SUV uit Beieren is ondertussen zo'n acht jaar op de markt, en hier komt de tweede versie. Niet alleen langer en zwaarder, maar ook met meer binnenruimte. Zo is de X5 nu verkrijgbaar met zes zitplaatsen. In het vooronder komen een V8 van 4,8 liter en 355 pk, een zescilinder drieliter van 272 pk en een drieliter diesel van 231 pk. Maar moeders mooiste op de Duitse stand wordt ongetwijfeld de cabrioversie van de nieuwe 3 Reeks. Het hebbeding komt pas later dit jaar in de showroom, maar wordt nu al in Europese première voorgesteld. Met een beetje goede wil kunnen we hem zelfs een wereldpremière noemen, want tegelijk wordt het doek over deze heerlijke vrijetijdswagen weggetrokken in Detroit. Te bewonderen bij Ford: de nieuwe Mondeo break. Of dit nu een bedrijfs- of vrijetijdswagen is? Niet over piekeren, want veel belangrijker: de nieuwe Mondeo ademt de nieuwe Fordstijl, sportief en dynamisch. Sommigen noemen dat sexy. Gewoon mooie auto, ja. Een breuk met het soms saaie designverleden van de constructeur. En bovendien van Belgische makelij, want ze zijn de productielijn helemaal aan het fijnstemmen, aldaar in Genk. Zowat in juni mogen we hem in de showroom verwachten, samen met de vijfdeurs, maar de station wagon valt nu dus al te zien op de Heizel. En terwijl u toch bij Ford rondhangt: kijk ook eens naar de nieuwe C-Max. De kleine monovolume is leniger geworden, glooiender en flitsender. En bevestigt dat Ford na de introductie van de verrassende S-Max voortbouwt aan een sterke remonte. Land Rover, lid van de grote Fordfamilie, showt iets verderop de tweede generatie van de Freelander. Qua uiterlijk lijkt hij op zijn voorganger, en tegelijk neigt hij een beetje naar de grotere Range Rover. Interessantst lijkt hij met zijn 2,2 liter diesel van 160 pk. Een koppige jongen, eigenlijk, deze SUV. Hoewel 90 procent van de eigenaars van een terreinwagen zich zelden of nooit op terrein begeeft, is dit nog eens een SUV waar u zich wel degelijk mee in het (zeer) modderige bos kunt wagen. Over SUV's gesproken: een indrukwekkende knoest van een Sports Utility Vehicle is de nieuwe GL-Klasse van Mercedes. Een luxueus uitgeruste SUV met maximaal zeven plaatsen. In dit tuig is het genieten van weelderige binnenruimte en comfort van het hoogste niveau. Terwijl hij stevig wat terrein aankan, ook. Omdat veiligheid tegenwoordig hoog in het vaandel staat bij DaimlerChrysler, komt deze GL-Klasse als eerste in zijn segment met het preventieve veiligheidssysteem Pre-Safe, dat anticipeert op nakende ongevallen. Mercedes lanceerde dit tuig met een nauwelijks te stelpen ambitie: het wil marktleider worden in dit fel bevochten marktsegment, en viseert dus tuigen als de Audi Q7. Een kijkje waard, ja. Mini laat in Brussel voor het eerst in Europa een speciale versie van zijn cabrio zien: de Cabrio Sidewalk. Mooi en heel exclusief ogend, guitig en schalks, met zijn wielen van 17 inch en buitenspiegels in koetswerkkleur. Maar ook en vooral, de standaarduitrusting is luxueus: airco, sportstoelen, lederen interieur. Verkrijgbaar met de bekende motoren uit het Minigamma. Kortom: 90 pk (Mini), 115 pk (Cooper) en 170 pk (Cooper S). Bij Nissan staat een voor het merk belangrijke auto op de stand. De Qashqai is het model waarmee de Japanse constructeur opnieuw serieus gaat meespelen op de Europese markt. Deze auto wil een intelligent alternatief zijn voor wie geen klassieke berline of break meer wil, en eigenlijk ook wel iets anders lust dan de vele compacte SUV's die de markt stilaan overspoelen. Concreet: hij is even groot als een Ford Focus maar kleiner dan een klassieke compacte SUV, als daar zijn, de RAV 4 van Toyota. Ook speciaal ontwikkeld voor ons, want helemaal in Europa ontworpen. De rationele keuze is de versie met 1,5 liter diesel, een krachtbron van Renaultmakelij met 106 pk. Opel wekt ondertussen een legende opnieuw tot leven. Ga langs en laat uw ogen over de nieuwe GT glijden. Een tweezitter met scherpe lijnen en achterwielaandrijving. De tweeliter turbo zal goed zijn voor 260 paardjes, goed om in zes seconden naar honderd per uur te suizen. Komt met een stoffen kap. Bij Toyota zien we de nieuwe Auris. Een cruciaal model voor het Japanse merk, want hij moet in het C-segment de plaats innemen van de succesvolle Corolla, die bijna... veertig jaar lang en alles samen bij tientallen miljoenen op deze aardkluit rondreed. De Auris, die volledig in Europa en dus voor onze markt werd ontwikkeld, is relatief kort en hoog gebouwd. Klaar om brokken te maken in de verkooplijsten is de versie met 1,4 liter diesel van 90 pk. Voor het eerst op Belgische bodem te zien, daar op de Heizel. Alwaar u zich, zo merkt u, niet moet laten afschrikken door het label: bedrijfswagensalon. Of hoe ze dit evenement tegenwoordig ook benoemen. Jo Bossuyt