Twintig jaar geleden hadden de gebroeders Marc en Walter Van Turnhout hun vaste bloemenronde. Gewapend met de kennis uit vaders bloemenkwekerij bouwden zij een hal van 1000 m² voor bloemen en nog eentje van 6000 m² voor planten. In 1990 lanceerden ze hun "Cash and Carry"-formule, toen relatief nieuw in de sector van de bloemengroothandel. Een hal van 20.000 m² werd gebouwd, een jaar later verdubbelde Van Turnhout die oppervlakte. De totale investering bedroeg om en bij de 300 miljoen frank en er werd nog e...

Twintig jaar geleden hadden de gebroeders Marc en Walter Van Turnhout hun vaste bloemenronde. Gewapend met de kennis uit vaders bloemenkwekerij bouwden zij een hal van 1000 m² voor bloemen en nog eentje van 6000 m² voor planten. In 1990 lanceerden ze hun "Cash and Carry"-formule, toen relatief nieuw in de sector van de bloemengroothandel. Een hal van 20.000 m² werd gebouwd, een jaar later verdubbelde Van Turnhout die oppervlakte. De totale investering bedroeg om en bij de 300 miljoen frank en er werd nog eens eenzelfde bedrag aan leasings aangegaan voor machines en rollend materieel. Agora kreeg vorm. Vandaag beschikt de groep Agora over vijf vestigingen in ons land en tien filialen in Frankrijk. Bloemisten van overal komen er hun voorraad inslaan. In Kontich zijn ook heel wat Nederlanders klant. "Het is een succesformule omdat het assortiment dat je in zo'n hal aanbiedt veel groter is dan wat je in een vrachtwagen kan meenemen," aldus Agora-baas Marc Van Turnhout. De formule heeft succes. Agora noteerde in 1990 een geconsolideerde omzet van 500 miljoen frank. In tien jaar tijd werd die omzet vertienvoudigd tot de 5 miljard frank die in 1998 werd gerealiseerd. Vorige week zijn er in België één en in Frankrijk twee filialen bijgekomen. Tweehonderd medewerkers werken mee aan het behoud van een marktaandeel van 35%. "Er zijn concurrenten," verzekert Marc Van Turnhout, "maar een vergelijkbare groep in de sector is er niet echt."Het is dan ook geen wonder dat de zelfstandigenorganisatie NCMV voor "De Dag van de Klant" (opnieuw) een beroep doet op Agora. Op 25 september geven veel zelfstandigen aan hun klanten een roos en dit jaar ook een millenniumkaars. Agora staat in voor de aankoop en distributie van de 700.000 millenniumkaarsen en de 150.000 rozen. Vooral dat laatste is een delicate operatie. "Je moet begrijpen dat het hier gaat om de aankoop van een massa verse producten," zegt Marc Van Turnhout. "Dat houdt een risico in omdat de prijs voor het NCMV dezelfde moet blijven, ongeacht mogelijke sprongen van de marktprijs. En in de bloemenwereld kunnen zich behoorlijke fluctuaties voordoen." Het verwerken van de rozen is ook erg arbeidsintensief. Agora zet voor "De Dag van de Klant" ongeveer 80 à 100 personen in.Nog een opdracht voor Agora is het Millenniumboeket. Het boeket met een millenniumkaars in het hart werd ontworpen door een van de bloemenschiksters van Agora. Het is bestemd voor de kmo's die geen winkelstructuur hebben, maar toch iets speciaal willen doen voor hun klanten. Het uiteindelijk realiseren van de boeketten, die besteld worden bij de klanten, laat Agora aan de bloemisten over. Aan de hele operatie, kaarsen, rozen en boeketten hangt een prijskaartje van 15 miljoen frank.