Oude liefde roest niet. Nadat Isabelle de Borchgrave in de jaren zeventig al eens had gewerkt voor Villeroy & Boch, lanceert de Duitse keramiekproducent een nieuwe serie borden, kopjes, bijbehorend tafelgerei, badkamerporselein en tegels met de signatuur van de Belgische ontwerpster. De collectie, die wereldwijd wordt gelanceerd onder de naam Artesano Provençal, oogt zuiders Frans, met bloemmotieven die op het aardewerk geschilderd lijken.
...

Oude liefde roest niet. Nadat Isabelle de Borchgrave in de jaren zeventig al eens had gewerkt voor Villeroy & Boch, lanceert de Duitse keramiekproducent een nieuwe serie borden, kopjes, bijbehorend tafelgerei, badkamerporselein en tegels met de signatuur van de Belgische ontwerpster. De collectie, die wereldwijd wordt gelanceerd onder de naam Artesano Provençal, oogt zuiders Frans, met bloemmotieven die op het aardewerk geschilderd lijken. Isabelle de Borchgrave noemt zich het liefst een artiest-designer. In het begin van haar carrière stortte ze zich op de mode. Haar eerste collecties straalden het grenzeloze optimisme van een nieuwe en vrijgevochten generatie uit. Het was de tijd van de flowerpower, Woodstock en de hippies, maar ze integreerde ook exotische invloeden in haar creaties. Van kleding stapte ze over naar het ontwerp van tafellinnen. Een bezoek aan de afdeling met papieren kostuums uit de achttiende en de negentiende eeuw in het Metropolitan Museum of Art in New York gaf in 1994 een nieuwe wending aan haar carrière. De collectie bracht haar op het idee om remakes te maken van kostuums uit lang vervlogen tijden. Haar collectie Papiers àla mode, waarvoor ze samenwerkte met de bekende Canadese kostuumontwerpster Rita Brown, bracht driehonderd jaar modegeschiedenis in vogelvlucht samen, vanaf de Britse koningin Elizabeth I tot Coco Chanel. Ze werd er wereldberoemd mee. Heel haar carrière is Isabelle de Borchgrave blijven schilderen, ze werkt met textiel, ontwerpt decors voor feesten en bruiloften, of maakt kunstwerken uit brons. Haar wereld is eindeloos gevarieerd. Een deel van die veelzijdigheid is binnenkort ook te zien op een tentoonstelling met plissés, schilderijen en beelden, die van 9 tot 19 augustus loopt in de gereputeerde kunstgalerie Berko Fine Paintings in Knokke. "De uitdaging was een perfect evenwicht te vinden tussen de robuustheid van het aardewerk en het bloemendecor", vertelt de Borchgrave over Artesano Provençal. "Ik wilde iets eigentijds creëren, dat tegelijk een gevoel van geluk, familie en het plattelandsleven opriep. De bedoeling is dat de nieuwe collectie een vleugje natuur binnenbrengt in het stadsleven. Het leven is voor ons allemaal erg moeilijk en ingewikkeld geworden. Dat willen we vergeten als we thuiskomen. Het is belangrijk dat je iets hebt dat je gelukkig maakt als je thuiskomt -- bloemen, een mooie stoel, een mooi kussen, iets wat kleur brengt in je leven. We hebben iets zachts nodig dat ons troost." De Borchgrave ging te werk zoals ze dat altijd doet: "Ik tekende wat ik voor me zag. Ik had een enorm boeket bloemen in mijn studio in Brussel -- geen boeket zoals je die bij een bloemist koopt, maar een bos bloemen uit de tuin van vrienden. Als ik buiten of op reis ben -- ik heb veel vakanties met mijn familie in de Provence doorgebracht -- kijk ik voortdurend rond. Als ik een blad zie dat me opvalt, raak ik het aan. En dan teken ik het. Dat is heel natuurlijk voor me." "Als ik het ontwerp voor een bord maak, wil ik het niet gewoon met bloemen vullen of een compositie maken. Ik wil een verhaal vertellen, ik wil schilderen wat ik voel als ik die bloemen zie. Het is eigenlijk heel eenvoudig." KAREL CAMBIEN