Van drie naar twaalf helikopters. Dat is het resultaat van de samenwerking tussen het Diksmuidse helikopterbedrijf Heli Promotions en Heliservice van Eric Geboers.
...

Van drie naar twaalf helikopters. Dat is het resultaat van de samenwerking tussen het Diksmuidse helikopterbedrijf Heli Promotions en Heliservice van Eric Geboers. Totnogtoe waren de drie helikopters van Heli Promotions op de industriezone van Diksmuide goed voor jaarlijks 750 vlieguren en een omzet van 10 miljoen frank. Zaakvoerder Ludwig Louwagie: "De negen toestellen die Geboers exploiteert, zijn nu ook vanuit Diksmuide inzetbaar. Zo kunnen we de klanten ( nvdr - vooral zakenlui uit West-Vlaanderen en het noorden van Frankrijk) een groter helikoptergamma aanbieden, gaande van kleine helikopters tot een Vip-toestel voor zes passagiers." De samenwerking moet ook resulteren in een verdubbeling van het aantal vlieguren. "Vooral de zakenvluchten, vandaag goed voor een kwart van de omzet, zullen toenemen," stelt Louwagie. "Een helikopter is perfect inzetbaar voor afstanden tot 600 kilometer. Op een klein uurtje staat men in het noorden van Nederland." Al hangt daar wel een niet onaardig kostenplaatje aan vast: voor een kleine helikopter (één passagier) betaalt u 12.000 frank per uur; een toestel voor drie passagiers kost gemiddeld 20.000 frank per uur.Met helikopteropleidingen bewerkt Heli Promotions hetzelfde doelpubliek van drukbezette zakenreizigers. Momenteel bestaat de helft van de vlieguren uit dit type van diensten. Louwagie: "Steeds meer jongeren dromen van een carrière in de luchtvaart, maar ook industriëlen raken bekoord door de wentelende wieken. Voor veel zakenlui is een helikopter een vervoermiddel als een ander. Een klein model kost zo'n 5 miljoen frank. Dit is niet veel meer dan de prijs van een chique sportwagen."Ten slotte mikt Heli Promotions ook op toeristische vluchten. Louwagie: "Bijna 95% van alle toeristische vluchten worden aangekocht als relatiegeschenk in het zakenleven."Last van concurrenten heeft het drie jaar jonge bedrijf niet. Helihavens zijn immers sterk streekgebonden. "De transferkosten om vanuit Parijs of Brussel te opereren zijn veel te groot," aldus Louwagie. "Ik zie niet meteen een regionale concurrent opdoemen. De voorwaarden en de milieuwetgeving zijn zo streng geworden dat er bijna geen mogelijkheden meer zijn om een haven te openen."