ZANDMANNETJES

De Belgische manche van het Wereldkampioenschap Beachvolley is aan z’n vijfde editie toe. Bijna een traditie dus.

Halfweg augustus heeft weer vijf dagen lang de Belgische manche van het Wereldkampioenschap Beachvolley voor heren plaats in Oostende. “Beach” is die volleyvariant die op een terrein van zand wordt gespeeld, met slechts twee in plaats van zes spelers in elke ploeg. De jongste jaren mag deze sport zich verheugen in een toemenende populariteit.

De Internationale Volleyball Federatie (FIVB) is de autoriteit achter het Wereldkampioenschap, dat in diverse afleveringen in diverse landen wordt afgewerkt. Van bij de eerste editie van het Belgische luik was het Brusselse marketing- en communicatiebureau Profirst International van Bruno Pani de lokale organisator. “We waren in opdracht van onze klant Spadel, de drankengroep, op zoek naar sponsoringmogelijkheden met het juiste imago. Zo kwamen we bij het beachvolleykampioenschap terecht,” vertelt financieel directeur Bernard Stas.

Stas: “Om een manche van het wereldkampioenschap te mogen organiseren, moeten we aan de FIVB 100.000 dollar betalen. Inkomgeld vangen we niet. Want van de 3000 toeschouwers die we per dag hebben, zouden er veel minder blijven indien ze zouden moeten betalen. En de tv-rechten houdt de FIVB in eigen handen.” De 10 miljoen frank die (naast onbecijferde steun van de Belgische Volleybalbond) nodig is om het zaakje op poten te zetten, komt dus van bedrijven. Naast hoofdsponsor Spadel zijn dat onder meer O’Neill, Delhaize “De Leeuw”, Radio Contact, Le Soir en het Oostendse Thermae Palace-hotel (van Aimé Desimpel – zie ook hiernaast). En er is een overeenkomst met de stad Oostende in verband met onder andere logies en klaarmaken van de terreinen.

“Uit dit wereldkampioenschap haalt Profirst omzeggens geen frank winst,” stelt Bernard Stas. “Het is voor ons maar doenbaar binnen een ruimere deal met Spadel, voor wie we onder meer de sponsoring bij de ’20 kilometer van Brussel’ en het Belgische tenniskampioenschap in handen nemen.” Spadel is in elk geval tevreden over z’n WK-beachvolley-sponsoring: het tekende recentelijk nog eens bij voor de komende drie jaren, waarop Profirst hetzelfde deed bij de FIVB.

Maar de hoofdactiviteit van Profirst is het organiseren van golfwedstrijden – een 150-tal vorig jaar – voor sponsors zoals Renault of BBL. Ook mode- en parfumhuis Armani – voor wie al een aantal acties en defilés op het getouw werden gezet – is klant. In 1997 haalde Profirst een omzet van 112 miljoen frank en een nettoverlies van 1,4 miljoen. In 1998 zou de omzet naar 200 miljoen gestegen zijn, de brutomarge goed zijn, maar de bottom line nog negatief door forse investeringen, onder meer in de opening van een kantoor in Parijs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content