ZAND EROVER

Zand is een gloednieuw medium binnen de evenementenmarkt. Na het grote publiek, met zandsculpturen aan zee, haalt de nv Sands nu ook bedrijven over de brug met acties rond zand.

Met tientallen schuiven ze sinds midden augustus aan, de dagjesmensen op het strand van Zeebrugge. Elke dag – en nog tot 15 september – bewonderen 10.000 bezoekers de zandsculpturen van de nv Sands.

“In 1992 zag ik voor de eerste keer een zandsculptuur. In Nederland, op het strand van Scheveningen,” herinnert zich zaakvoerder Piet Perneel. “Ik was meteen betoverd. Scheveningen, dat gratis te bezichtigen was, lokte maar liefst 1 miljoen bezoekers. Dat moeten wij in België ook kunnen, vond ik.”

Het duurde nog tot 1997 vooraleer Perneel zijn droom ook in België kon waarmaken. Van vier kuststeden, hapte alleen Brugge toe. De stad gooide 10 miljoen frank op tafel voor de eerste editie van het zandsculpturenfestival, op het strand van Zeebrugge. “We mikten op 100.000 betalende bezoekers. Tot onze enorme verrassing kwamen er 221.000 mensen. Dit jaar zullen we 300.000 betalende bezoekers ( nvdr – het toegangsgeld bedroeg 100 frank voor volwassenen en 40 frank voor kinderen) halen.”

De tweede editie oogt overigens veel professioneler. Het budget werd opgetrokken naar 25 miljoen frank, wat het Brugse gemeentebestuur deed afhaken. Voortaan hoest Piet Perneel zelf de kosten op. “Wij financieren alles. In ruil tekenden we met Brugge een exclusiviteitscontract tot in het jaar 2001.” Speciaal daarvoor werd overigens de nv Sands boven de doopvont gehouden. Ze is in handen van Piet Perneel en medevennoot Filip Walleyn. Beide heren sprokkelden voordien al decennia ervaring met de nog steeds actieve bvba Pipe Events Agency. Naar eigen zeggen het eerste evenementenbureau in België, want van jaargang 1971. “Pipe Events Agency is een full-servicebureau. We starten bij het ontwerp en leveren via onderaannemers alle randactiviteiten,” vertelt Piet Perneel. De Brugse bvba, met drie vaste werknemers, boekt jaarlijks een omzet die schommelt tussen 20 en 30 miljoen frank. Het bedrijf specialiseert zich in openluchtanimatie. Met als bekende festiviteiten onder meer Showburg in Brugge, Theater aan Zee in Oostende, Panima in De Panne.

Eén helft van de omzet haalt Pipe Events Agency uit publieke activiteiten, de andere helft uit evenementen voor bedrijven. Met de nv Sands zetten de zaakvoerders Perneel en Walleyn dat beleid voort. “Een evenement wordt steeds meer een marketinginstrument,” weet Piet Perneel. “En zand is een totaal nieuw medium geworden binnen de evenementenmarkt. Dit is niet zomaar een spel, maar een goed doordacht concept.” Het komt al tot uiting op het zandsculpturenfestival, waar ‘s avonds bedrijven feesten geven. Schoven reeds aan: VTM, P&O, Adecco Interim. Daarnaast wordt zand een eyecatcher voor beurzen of productvoorstellingen. De nv Sands blies met een zandsculptuur in Duinbergen het oubollige logo van Bacardi nieuw leven in. Ten slotte heet werken met zand een uitstekende oefening om teambuilding in bedrijven te bevorderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content