Zakendeals maken in hogere sferen

Lieven Desmet Lieven Desmet is redacteur bij Trends.

Bent u het matige eten en het gebrek aan sfeer in de voetballoges moe? Een ballonvaart met een zakenpartner of met personeel kan een frisse wind door de gesprekken doen waaien.

D any Vanneste (48) monstert de donkere wolken en de strakke wind. Pech. De weersomstandigheden zijn er niet naar om uit te vliegen vandaag. Samen met zijn zoon Ramses (22) zit hij achter Skyview Balloons. Het bedrijfje huist in landelijk gebied op de grens van Kortrijk en Zwevegem, in wat ooit café De drie kaven was. Bier schenken ze er niet meer, maar ze bieden wel een ander genot: een trip naar hogere sferen. Sinds 1989 organiseert Skyview Balloons publicitaire en commerciële ballonvaarten met twee luchtballons.

De twee hebben jaren ervaring, maar de kick slijt niet. “Je hebt altijd andere mensen in de mand zitten en zodra je in de lucht bent, vallen alle titels weg,” zegt Dany Vanneste, die op 21-jarige leeftijd zijn eerste ballon kocht. Hij was de achtste ballonvaarder in België en haalde zijn brevet in het Verenigd Koninrkijk.

In 1989 sloot hij een partnership met de toenmalige Bank van Roeselare en vloog hij heel doelgericht over evenementen – en dat doet hij vandaag nog steeds. “Een luchtballon is een schitterend reclamevehikel, als het logo of de bedrijfsnaam zich daartoe leent,” meent Vanneste. Op jaarbasis hangen vader en zoon Vanneste 100 tot 150 keer in het zwerk. Skyview Balloons heeft al vijf jaar een contract met KBC. Sinds 2000 is er ook een partnership met de hogescholen Katho. “In vergelijking met televisiespots en reclamedrukwerk is een luchtballon een goedkope vorm van publiciteit. Opstijgen vanop manifestaties van de sponsor is altijd weer spectaculair. Dat kun je nergens mee vergelijken.”

Een ander aspect van ballonvaart is de public relations. “We nemen mensen van bedrijven of hun goede zakenpartners mee op een tocht van pakweg een uur. In die tijd legt de ballon, afhankelijk van de windsnelheid, een dertigtal kilometer af,” aldus Ramses Vanneste. “Het blijft een attractief gegeven en is veel intenser dan in een voetballoge te gaan zitten.” Het is wel aan te raden dat bedrijven voor dergelijke incentives niet gaan beknibbelen. “Anders krijg je toestanden waarbij je als haringen in een ton zit, in een ballon die nauwelijks van de grond raakt. Terwijl een ballonvlucht een unieke belevenis hoort te zijn, compleet met een diploma en een glaasje champagne achteraf.”

Lieven Desmet

“Ballonvaren is toch veel intenser dan met een zakenrelatie in een voetballoge gaan zitten?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content