De Yamaha YZF-R6 is mooi. De supersportieve 600 cc'er is fraai afgewerkt en heeft een scherp design. Bij de introductie was de motorpers enthousiast. Maar in de eerste maanden van het motorseizoen was de R6 niet terug te vinden in de toptien van de meest verkochte motoren. De Yamaha kende enige leveringsproblemen, maar in augustus stonden de exemplaren hoog opgestapeld bij importeur D'Ieteren Sport. En sindsdien prijkt de R6 in de toptien.
...

De Yamaha YZF-R6 is mooi. De supersportieve 600 cc'er is fraai afgewerkt en heeft een scherp design. Bij de introductie was de motorpers enthousiast. Maar in de eerste maanden van het motorseizoen was de R6 niet terug te vinden in de toptien van de meest verkochte motoren. De Yamaha kende enige leveringsproblemen, maar in augustus stonden de exemplaren hoog opgestapeld bij importeur D'Ieteren Sport. En sindsdien prijkt de R6 in de toptien. De R6 is een compromisloze supersportmotor die 120 pk levert bij 13.000 toeren per minuut. Op de toerenteller begint het rode gebied pas bij 15.000 toeren. Dat zijn cijfers die men eerder verwacht bij een viertaktracemotor dan bij een machine die op de openbare weg mag. Het voertuig weegt slechts 169 kilogram, heeft een korte wielbasis en is daardoor "bochtvriendelijk". Yamaha verkreeg die korte wielbasis door het viercilinderblok zeer compact te bouwen: in plaats van koppeling en versnellingsbak achter elkaar te bouwen, ging Yamaha met de koppeling de hoogte in.Dit pakket resulteert in supersportief rijden. De motor maakt veel toeren, wat niet altijd een even ontspannende rijstijl betekent. Hard optrekken kan leuk zijn, maar bij het schakelen van één naar twee gaat dat gepaard met een luide knal (in de 2000-versie is daaraan gewerkt). De motor vraagt mooie vlakke, bochtige wegen. De vering staat immers hard, het stuur is laag, wat bij geringe snelheden zorgt voor een grote druk op de polsen. Toch is het comfort goed: na een rit van 200 kilometer stapt u niet geradbraakt uit het zadel. Langere afstanden worden moeilijk: na 230 kilometer moet de tank op reserve. Het verbruik schommelt rond de 7 liter per 100 kilometer.Het toerental en de zitpositie maken van de R6 geen motor voor woon-werkverkeer. De motor komt het beste tot zijn recht op een lege weg of op een circuit. In het kader van de ' Open Circuit Days' krijgt elke koper trouwens een gratis initiatiecursus circuitrijden op de omloop van Zolder. Yamaha heeft in het aanbod vier 600 cc-modellen in uiteenlopende prijs- en pk-klassen: de R6 (484.900 frank), de supersport Thundercat (334.900 frank), de sportievere Fazer (279.900 frank) en de 'tamme' Diversion (229.900 frank). De R6 biedt het meest, de Diversion het minst. Maar een vergelijkingstest in het Duitse blad Das Motorrad toonde aan dat op een niet te nat wegdek de Diversion met z'n 61 pk de R6 (120 pk) kon bijhouden. Op de openbare weg kon men met de Diversion alles uit de kast halen. Met de R6 was dat niet het geval. ad van poppel