In de autowereld is een automatische of semi-automatische versnellingsbak gemeengoed. Al jaren. Maar in motorland blijft zonder versnellingen vooralsnog beperkt tot de scooters. In het verleden deed Honda wel een poging met een automaat. Het merk bracht in 1977 een Hondamatic van 750 cc en 400 cc uit. De zwaardere automaat was vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt. De 400 cc-uitvoering is mondjesmaat verkocht in Europa: de motorwereld zat blijkbaar niet te wachten op een automaat. Motorrijden is immers een sportief gebeuren en wie sportief zegt, zegt ook schakelen.
...

In de autowereld is een automatische of semi-automatische versnellingsbak gemeengoed. Al jaren. Maar in motorland blijft zonder versnellingen vooralsnog beperkt tot de scooters. In het verleden deed Honda wel een poging met een automaat. Het merk bracht in 1977 een Hondamatic van 750 cc en 400 cc uit. De zwaardere automaat was vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt. De 400 cc-uitvoering is mondjesmaat verkocht in Europa: de motorwereld zat blijkbaar niet te wachten op een automaat. Motorrijden is immers een sportief gebeuren en wie sportief zegt, zegt ook schakelen. Maar nu heeft Yamaha een AS-versie van de populaire 1300 cc metende FJR-sporttoermotor in het gamma opgenomen. Het is echter geen echte automaat. Het gaat om een automatische koppeling in combinatie met een Yamaha Chip Controlled Shift (een elektronisch schakelsysteem). Als rijder moet je nog steeds zelf de motor in de juiste versnelling plaatsen, je hoeft alleen niet aan koppelen te denken. De FJR-AS is nog op een andere manier een vreemde eend in de bijt: de motor heeft voet- én handschakeling. Handschakeling vond je in de jaren zestig nog op brommers en scooters, en in het begin van de jaren tachtig nog op Vespa's. Motorrijders selecteren de juiste versnelling met de voet. Yamaha geeft de rijder nu de keuze: alleen voetschakeling of hand- en voetschakeling. De FJR-AS staat bij het starten niet direct in de automaatstand. Daarvoor moet een knopje op de rechterstuurhelft (overigens vreemd leeg zonder koppelingshendel) worden ingeduwd. Een groen lichtje geeft aan dat de handschakeling actief is. De voetschakeling kan dan nog steeds bediend worden. Het handmatig schakelen vraagt wat gewenning. Met de duim schakel je terug, met de wijsvinger op. Lastig is wel dat net de knoppen van het passeerlicht en de claxon vlak in de buurt van die van het schakelen zitten. Yamaha claimt dat op deze manier de rijder minder moe wordt, zeker als die zich in het stadsverkeer voortbeweegt. Maar juist in stadsverkeer bleek het Yamahasysteem niet zo makkelijk. Het staat als het ware aan of uit. Wacht je bij een verkeerslicht in de eerste versnelling, dan wordt het achterwiel niet aangedreven. Geef je gas, dan pakt die in één keer op. Bij een traditionele motor kan je bij 'stop & go'-verkeer wat met de koppeling spelen, zodat je vloeiend stapvoets kan rijden. De Yamaha is in stadsverkeer wat schokkerig. Het bijna dertig jaar oude Hondamaticsysteem is wat dat betreft een stuk gemakkelijker. Je vraagt je dan ook af waarom Yamaha er niet direct een echte automaat van gemaakt heeft. De techniek heeft het bedrijf immers in huis (in de vorm van de scooters). Of zijn ze bang voor een herhaling van Honda's debacle uit de jaren zeventig? MOTOR: vloeistofgekoelde vierkleps viercilinder in lijn viertakt met semi-automatische 5-versnellingsbak. VERMOGEN: 134 pk bij 8000 toeren per minuut. CILINDERINHOUD: 1298 cc. ZITHOOGTE: 805 mm. GEWICHT: 268 kilogram. PRIJS: 17.890 euro. IMPORTEUR: D'Ieteren Sport, Parc Industriel Vallée du Hain 37, 1440 Woutersbrakel, tel. 02 367 14 11, www.yamaha-motor.beDSG-versnellingsbak is een pareltje. *** Krachtige motor. *** Rijden in langzaam stadsverkeer. - Handschakeling vraagt gewenning. - Ad van Poppel