Om zijn strategie te ondersteunen, moderniseerde de groep Campina Melkunie de vestiging in Sleidinge waar vandaag circa 250 medewerkers de productie van Yazoo verzekeren. Daartoe investeerde Campina zo'n 70 miljoen in een flesblaasmachine, een afvulinstallatie en een automatische verpakkingslijn. Een tiental banen sneuvelde bij deze automatisering. "Daar staat tegen...

Om zijn strategie te ondersteunen, moderniseerde de groep Campina Melkunie de vestiging in Sleidinge waar vandaag circa 250 medewerkers de productie van Yazoo verzekeren. Daartoe investeerde Campina zo'n 70 miljoen in een flesblaasmachine, een afvulinstallatie en een automatische verpakkingslijn. Een tiental banen sneuvelde bij deze automatisering. "Daar staat tegenover dat het marketingdepartement en de afdeling onderzoek en ontwikkeling sterk zijn uitgebreid," zegt Freddy Bertin, directeur communicatie Campina België. "We werken nu in een drieploegenstelsel, terwijl we vroeger slechts twee shifts hadden. Vandaag is Sleidinge een van de modernste vestigingen, die de strategische objectieven van het plan 2000 waarmaken." Toen de Nederlandse zuivelgroep Campina Melkunie besloot te diversifiëren, had dat gevolgen in België. In 1991 was immers de groep Comelco - met onder meer kaasmakerij Passendale en melkerijen Stassano en Stabilac - al door de coöperatieve opgekocht. "Binnen het segment van de gewone melk moesten we opboksen tegen de laaggeprijsde huismerken van de grootdistributie," vertelt Bertin. "Gezien de coöperatieve structuur - waarbij circa 10.000 melkboeren onze aandeelhouders zijn - zochten we naar een alternatief dat hen een betere return kon geven." In het strategisch plan dat de groep in 1997 opstelde, probeert Campina een betere profilering van zijn merken na te streven. In de zuivere melkproducten beperkt de groep zich tot Stassano en het premiummerk Joyvalle. "We wilden een grotere herkenbaarheid bij de consument om zo de distributie onder druk te zetten om het gamma op te nemen in zijn assortiment." Daarnaast zocht de groep ook nieuwe afzetmogelijkheden. Dat werden de zuiveldranken met toegevoegde waarde, vrij te vertalen als melk met een smaakje. In dat gamma speelt Yazoo een sleutelrol. Het drankje werd al in 1988 in België en Groot-Brittannië gelanceerd in twee smaken: als chocomelk en als drinkyoghurt. Tien jaar later blies de zuivelgroep het drankje nieuw leven in. Met een nieuw imago en kleurige verpakkingen veroverde de kinderdrank in België met 7,5% en vooral in Groot-Brittannië, waar Yazoo met 23% de marktleider is, een groter marktaandeel. Recentelijk lanceerde Campina Yazoo ook in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.