Met de XT1200Z Super Ténéré heeft Yamaha een grote adventuremotor in huis met woestijnaspiraties. Maar hoe voldoet die in het Belgische verkeer?
...

Met de XT1200Z Super Ténéré heeft Yamaha een grote adventuremotor in huis met woestijnaspiraties. Maar hoe voldoet die in het Belgische verkeer? Yamaha had in de jaren tachtig en negentig een naam hoog te houden in de Paris-Dakar. Het merk pakte menige overwinning, eerst met de XT500 en XT660 eencilinders, later met de XT750 twin. De modellen kregen dan ook de toevoeging Ténéré - een deel van de Sahara. De 750cc Ténéré werd in 1996 uit het aanbod gehaald, maar midden vorig jaar lanceerde Yamaha een nieuwe versie: de XT1200Z Super Ténéré, een tweecilinder. De XT1200 is voorzien van lange veerwegen voor en achter en staat daardoor hoog op zijn poten. Het stuur is breed, de tank is met 23 liter vrij ruim. Voor de bagage zijn er twee rechthoekige koffers. En de aandrijving is met een cardan. Dat is in principe een onderhoudsvrije manier om de pk's naar het achterwiel te krijgen. De nieuwe motor zou zo weer mee kunnen doen aan Paris-Dakar. Maar de gemiddelde XT1200-rijder zal er niet of nauwelijks mee het terrein in duiken. De motor zal vooral gebruikt worden voor lange trips op berijdbare wegen en in woon-werkverkeer. Dergelijke adventuremotoren vallen in de smaak. Al jaren prijkt in de lijst van de best verkochte motoren in ons land de BMW R1200GS, de avontuurlijke uitvoering van de grote boxer-twin. Dat is ook de motor waarmee grote televisiegenieke reizen (zoals 'De weg naar Mekka') worden gemaakt en die ook veel te zien is in het fileverkeer van en naar de grote steden. De Yamaha XT1200 is een redelijk alternatief voor wie iets anders wil dan die GS. Voor de testweek lieten we de zijkoffers bij de importeur staan, wegens niet echt handig in woon-werkverkeer. Ze maken de motor alleen maar breder. De zitpositie is goed: rechtop en met een goed overzicht op de weg. De motor reageert met een mooi roffelgeluid op de gashendel. De motorkarakteristiek kan aangepast worden: soepel voor tourrijden of wat vinniger voor sportief gebruik. De XT1200 is voorzien van een klein windschermpje. Dat stond voor ons iets te laag en gaf veel turbulentie en windgeluid rond het hoofd. De positie van het scherm kan worden aangepast, maar daarvoor moet wel de kruisschroevendraaier bovengehaald worden. De Yamaha is standaard redelijk uitgerust, maar één ding ontbreekt: handvatverwarming (lekker in de vroege ochtend als het nog fris is). Concurrent BMW heeft die standaard. Yamaha levert die voor 406 euro als accessoire. Overigens, de BMW GS kost in de goedkoopste uitvoering 14.050 euro, de Yamaha XT1200Z Super Ténéré 14.990 euro voor de First Edition 2010 en 15.390 euro voor de Special Edition 2010. motorkarakter cardanwindscherm geen handvatverwarmingAD VAN POPPEL