Winst in het spel

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Spelconsoles zijn nog altijd belangrijker dan de hele cd-rom-business voor niet-zakelijk gebruik.

Het was een glunderende Peter Bergmans, eind november in het gedrum aan de Game Mania in Merksem. Pers, tv en midden in de massa Lara Croft, de heldin van het pc- en PlayStation-actiespel Tomb Raider. “Evenveel volk als toen Pamela AndersenPizza Hut kwam openen,” prijst Peter Bergmans de welgeschapen Nederlandse Croft-look-alike Kitty Van Dijk. Van Tomb Raider II verkocht Peter Bergmans’ groothandel naar zijn zeggen de eerste dag 1500 stuks. Van het spel waren er in heel België 40.000 voorbesteld. Een verbluffend aantal voor wie weet dat Tomb Raider II 2298 frank kost. Invoerder Emtec kon overigens niet aan de vraag voldoen.

Peter Bergmans is gedelegeerd bestuurder van PB Projects nv, een distributeur van home entertainment op het pc-, Nintendo 64-, Sega- en Sony PlayStation-platform. Zijn bedrijf belevert drie eigen Game Mania-winkels (Merksem, Turnhout en Deurne) en vijf gelijknamige franchisezaken (Gent, Sint-Niklaas, Deinze, Roeselare en Brugge). Daarnaast verdeelt hij videospellen van een vijftigtal leveranciers naar een tachtigtal kleinhandelaren (speelgoedwinkels, cd-winkels, zelfs dagbladhandelaren). En PB Projects wil nog méér : in maart staat deze voormalige Christiaensen-franchisenemer op de Franchise 98-beurs naast Quick en McDonald’s. “Halfweg volgend jaar verhuizen we naar een nieuwbouw op de kmo-zone van Oelegem met een distributiemagazijn van 1000 vierkante meter en een pick and pay-systeem voor de kleinhandelaar,” kondigt hij aan. De omzet van PB Projects bedroeg vorig boekjaar “100 miljoen” ( nvdr – 49 miljoen in ’95-’96, wat zelf ook al een verdubbeling was, het boekjaar loopt tot juni). “Als ik een beetje stout mag zijn, verwacht ik dit jaar 300 miljoen,” zegt Bergmans. In kleinhandelsprijzen is dat ongeveer 420 miljoen frank.

Er zit perspectief in de cd-rom

PB Projects handelt vooral in games en consoles en toebehoren en naar eigen zeggen slechts ongeveer 15 % in cd-roms. Maar ook in de cd-rom-branche zit groei. Tijdens de jongste Boekenbeurs was op de stand van Standaard Boekhandel zeventig verkooppunten in Vlaanderen amper een boek te zien. Op een metertje na, was hij geheel gewijd aan multimedia, een signaal dat kan tellen. “Eén percent van de bezoekers aan de Boekenbeurs heeft 50 frank betaald voor onze cd-rom-catalogus,” zegt gedelegeerd bestuurder Frans Schotte. “Onze omzet in cd-roms is verdubbeld tegenover 1996, dat het eerste jaar was waarin de cd-rom-producten in alle winkels te krijgen waren.” Hij voegt eraan toe : “En het neemt nog toe. CD-roms zullen dit jaar meer binnenbrengen dan informaticaboeken zo’n 50 miljoen frank.”

Volgens de Britse marktonderzoeker Datamonitor zit er volop perspectief in cd-roms. Het pc-platform wordt aldoor krachtiger met zijn snellere processoren, nieuwe multimedia-instructies, driedimensionale grafische kaarten en gebruiksvriendelijker besturingssysteem. Professioneel en educatief gebruik loodsen de pc gestaag de huiskamers binnen. Het aantal gezinnen met een pc stijgt volgens Datamonitor met 26 % tot 564.000 stuks dit jaar en met nagenoeg 30 % tot 732.000 in 1998. Een groeiritme dat volgens directeur Geert Van Boven van de Gentse uitgever Transposia best nog wat hoger mag. “Nog geen tien percent van de Belgische gezinnen heeft een multimedia-pc. In Finland is dat één op drie.” Ongeveer twee derde van de nu al geïnstalleerde Belgische thuis-pc’s en alle toekomstige exemplaren zijn multimediamachines.

Aan titels geen gebrek

Tegenover dat relatief beperkte Belgische potentieel, staat wel een enorm aantal producten. De meertaligheid weegt hier door.

“In oktober waren er in België 2408 titels op de markt waarvan minstens één exemplaar was verkocht. Hier waren zelfs meer titels dan in Frankrijk, dat er in januari maar 1600 had,” zegt project manager Natalie Versluys van marketingdienstenbedrijf GfK. GfK doet sinds dit jaar een maandelijkse survey van een zogenaamd leader panel in “home-entertainment software” in België. Daarbij worden de verkopen ingekeken van ongeveer 200 representatieve winkels (grote elektronicazaken, zuivere computerwinkels, warenhuizen) die samen ongeveer de helft van de markt vertegenwoordigen. Daaruit bleek dat de sector, net als de film- of muziekindustrie, het vooral moet hebben van een beperkt aantal hits. Natalie Versluys : “Minder dan 10 percent van de titels 209 in oktober leverden de helft van de omzet.”

De Gentse “localisator” van kindertitels, Transposia, gaat dit jaar van meer dan 22 miljoen frank omzet (waarin nog ongeveer 10 miljoen frank werk voor derden, dat nu bijna helemaal is afgebouwd) naar ongeveer 40 miljoen frank, waarvan de helft gerealiseerd in Nederland. Transposia koopt licenties op Engelstalige producten, her-taalt ze en verzorgt zelf de sales & marketing.

Twee jaar geleden

waren er maar een goed dozijn Nederlandstalige titels op de markt, nu gaat het om honderden. En dat is knokken. Van Boven : “Zelf zijn we in een jaar tijd van drie tot vier titels naar twaalf gegaan. Van elke titel afzonderlijk verkopen we niet zo significant méér. We moeten het hebben van de uitbreiding van het aanbod.” Daarin zitten blijvers als de Freddi Fish– en Putt-Putt-avonturenspelen, de “sprekende boeken” rond de Australische tv-seriekoala Blinky Bill en nieuwe figuren als Lucky Ducky en Het Mysterie van de Verdwenen Prinses of De Helse Jacht op de Duistere Nacht rond Pajama Sam. Het grote aantal titels waaruit de consument nu kan kiezen zorgt voor prijsdruk op al wat minder goed verkoopt. De echte hits, zoals de Freddi Fish-verhalen, blijven prijsvast. Van Boven : “Waar het op aankomt, is de titels lang genoeg te laten meedraaien. Marketing is belangrijk, de day-to-day opvolging.”

Volgens het maandelijkse GfK-onderzoek lag de gemiddelde consumentenprijs van de multimedia-cd-rom dit jaar tussen 1391 frank (april) en 1536 frank (september). “Dat hangt uiteraard af van de verkochte mix,” zegt Natalie Versluys. In september lag een vijfde van de omzet bijvoorbeeld in de duurdere categorie kunst/cultuur/documentatie (zie ook de hitlijst).

Hoe rijk

en educatief ook, de snelgroeiende cd-softwaremarkt blijft nog ver achter bij software voor spelconsoles. Volgens GfK zullen de Belgen dit jaar 929 miljoen frank uitgeven aan software voor spelconsoles, terwijl ze 844,9 miljoen frank besteden aan “home entertainment software” op cd-rom (waarvangames, afgaande op het leader panel van GfK, minder dan de helft uitmaken). Dat ligt in de lijn van de Europese schattingen van Datamonitor, die denkt dat de Europeanen dit jaar ongeveer 60 % meer uitgeven aan consolesoftware dan aan pc-spelletjes. “Philips ging met zijn cd-I de educatieve toer op. Dat was een grote fout. Het geld zit in games,” meent Peter Bergmans.

BRUNO LEIJNSE

(1) Datamonitor plc, European Electronic Games 1997-2002 : Defining strategies for competitive advantage, 1997. 1995 pond. Tel. +44-171-316.00.01. www. datamonitor. com.GfK, tel. : (02) 558.05.66.

FASCINATIE VOOR GAMES Sony PlayStation leidt met vlag en wimpel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content