Winkelstraten met een dak erop

De jongste maanden openden diverse shoppingcenters de deuren. Andere kregen eindelijk de vergunning waarop ze zo lang hadden gewacht. Een overzicht van nieuwe en lopende projecten in België.

In Ninove en Maasmechelen staan gloednieuwe winkelcomplexen. Binnenkort krijgen ze nog het gezelschap van de Twee Torens in Hasselt, de Esplanade in Louvain-la-Neuve, het Koopcentrum Waasland in Sint-Niklaas, de Galeries Saint-Lambert in Luik en de Grands Prés in Bergen. Zelfs het Heron City aan de Guldenvlieslaan in Brussel lijkt vlot te komen. De markt is dan ook in volle omwenteling. Tijd voor een tochtje langs de winkelcentra in België. We bekijken de pas geopende shoppingcenters, de bouwprojecten die nog lopen en de winkelcentra die nog maar net een bouwvergunning op zak hebben.

Openingen

M2 in Maasmechelen werd in de lente van dit jaar ingewijd. Het werd ontwikkeld door de LSGI langs de hoofdstraat (Koninginnelaan). M2 breidt zich over heel de lengte naar achteren uit over een voorheen verlaten terrein en schept nu een nieuwe band met het volle stadscentrum. Het winkelcentrum (13.000 vierkante meter) bevat een zestigtal boetieks, gelegen langs een centrale as. Aan beide uiteinden liggen de locomotieven: een GB-supermarkt en een H&M. De huurders pakken er in de regel uit met hun jongste concept. Dat is het geval voor Orchestra en Sergent Major, maar ook voor Primo, Shoes in the Box, Cassis en Granita. Vertegenwoordigers van de Franse clan zijn onder meer Alain Manoukian, Pimkie, Etam Lingerie, Yves Rocher, Laurent Cerrer en Brice. De commerciële mix is als volgt verdeeld: 35% kleding en aanverwante, 27% voeding, 8% huisinrichting en 30% andere. Het tiental cafés en restaurants ligt verspreid rond het plein aan de ingang van het complex. Buiten, naast de parking met 1000 plaatsen, bevinden zich nog middelgrote vestigingen van Brantano en E5-Mode (samen goed voor 3081 vierkante meter).

Het is de bedoeling om 4 tot 5 miljoen bezoekers per jaar te halen. M2 dicht zichzelf een essentieel commerciële roeping toe. Dat betekent dat de dienstverlening en de ontspanningsmogelijkheden er tot hun eenvoudigste vorm zijn teruggebracht. Op een boogscheut bevindt zich de oude mijnsite waar zich nu al de factory outlet Value Retail bevindt en die helemaal aan vrijetijdsbesteding gewijd zal worden. Naast bioscopen zal daar op initiatief van een Amerikaanse promotor Europa’s grootste kunstskibaan gebouwd worden. Er zullen ook wandelzones aangelegd worden en een natuurpark van verschillende hectaren.

Op een steenworp van daar opende de Maasmechelen Village Outlet in 2001 de poorten. Het gaat hier om een initiatief van Value Retail en omvat op dit ogenblik een vijftigtal boetieks (10.000 vierkante meter). We treffen er onder andere Versace, Antonio Miró, Benetton, Claire Denmark, Cristiani, Petit Bateau en Reebok aan. Naarmate de commercialisering vordert, gaat de tendens duidelijk in de richting van het duurdere segment, onder meer door de komst van More & More, Nitya en Rena Lange. Tegelijkertijd wordt ook een stijgende belangstelling vastgesteld van Belgische merken zoals Scapa, Bellerose en Nicole Cadine. Door het succes van Maasmechelen Village heeft Value Retail nu al de lancering aangekondigd van een tweede fase van het project (10.000 vierkante meter), die vanaf januari van start zal gaan.

In september was het de beurt aan het Ninia-winkelcentrum (zo’n 15.000 vierkante meter) om de deuren te openen in het centrum van Ninove. Het is een initiatief van de Nederlandse promotor Breevast en bestaat uit twee delen die, naast twee supermarkten, een veertigtal boetieks van 50 tot 600 vierkante meter bevatten. In het complex bevinden zich onder meer Delhaize, Aldi, Free Record Shop, Bart Smit, Esprit, Cassis, Avance, L&L, Kruidvat, Blokker, ICI Paris XL, Hema en Etam.

Lopende projecten

Het uitzicht van Luik is aan het veranderen. Na de heraanleg van de Saint-Lambertplein en de inwijding van het Saint-Micheleilandje, is het nu aan Galeries Saint-Lambert, een joint venture van ING Real Estate en Immobel, om op hun beurt een frisse toets aan te brengen.

Het project van Galeries Saint-Lambert omvat de verbouwing van het blok waarin onder meer Fnac, de oude M&S, Inno en Hema gevestigd zijn. De bedoeling is om zowel het plein aan te vullen als een link te creëren tussen twee handelswijken, Carré en het Saint-Micheleiland, via een overdekte straat van tachtig meter lang en achttien meter breed die doorheen de mall zal lopen. De handelsvestigingen komen rond die as te liggen. Als het volledig opgefrist zal zijn, zal het complex zo’n 38.000 vierkante meter meter groot zijn, goed voor een veertigtal boetieks. De Inno wordt helemaal omgevormd tot een Kaufhof-versie en zal uiteindelijk één groot blok van vier verdiepingen beslaan (12.000 vierkante meter). In de ondergrondse verdieping komt een Lunch Garden naast een GB (2700 vierkante meter), die rechtsreeks toegankelijk zullen zijn vanuit de ondergrondse parking. De Hema blijft intussen waar hij is en er komt een Media Markt op zo’n 4000 vierkante meter en een Esprit bij. De eerste spadensteek werd gegeven in februari, de opening is voorzien voor 2004.

Na jaren van twijfel is het Twee Torens-project in Hasselt eindelijk op gang gekomen. De groep GL begon in september met de renovatiewerken aan wat vanaf 2003 het TT Shopping Center moet worden. De twee beroemdste torens van Hasselt, samen goed voor een oppervlakte van 30.000 vierkante meter, krijgen elk een aparte bestemming. De eerste, het dichtst bij het centrum, krijgt ongeveer 12.000 vierkante meter handelsruimte voor twaalf boetieks verdeeld over drie verdiepingen. Intussen zijn er al voortreffelijke huurders opgedoken. Zo legt Media Markt beslag op 4500 vierkante meter en huurt H&M 1200 vierkante meter. De TT wordt een gemengd project bij uitstek: op de bovenverdiepingen komen een fitnesscenter en een kantoorruimte en in de tweede toren gaat zich een SAS Radisson-hotel vestigen.

Dit omvangrijke project is een van de belangrijkste die de stad de jongste jaren gekend heeft. Het zal een oppepper zijn voor het stadscentrum en een link tot stand brengen met de Koning Albertstraat, terwijl terzelfder tijd ook het Flanders Nippon Center zal gemoderniseerd worden.

Vergunningen

In Sint-Niklaas kregen de eigenaars van het Koopcentrum Waasland, ING Real Estate Development en Bouwfonds Vastgoedontwikkeling, de goedkeuring voor de renovatie en uitbreiding van het centrum (bouwtoelating en sociaal-economische vergunning). De plannen, die getekend werden door Chapman-Taylor-Sauvage, voorzien in nieuwbouw die aansluit bij de renovatie van de bestaande mall (21.633 vierkante meter). Het nieuwe winkelcentrum zal 45.000 vierkante meter groot zijn en 140 winkels en boetieks bevatten. Delhaize zal er zijn voedingszaak behouden. Wegens de werken sluit het shoppingcenter de deuren op 31 december. De heropening zal in twee stappen gebeuren, waarbij de laatste voorzien is voor 2004.

In Brussel werd het dossier van Heron City aan de Guldenvlieslaan eindelijk vlotgetrokken. Oorspronkelijk had de Britse promotor daar een echte Heron City in gedachten, maar hij heeft zijn plannen herhaaldelijk moeten aanpassen, tot de jongste versie uiteindelijk door de overheid werd goedgekeurd: een gemengd complex (29.000 vierkante meter) met handelszaken (8800 vierkante meter), een hotel met 123 kamers en een residentieel gedeelte (10.000 vierkante meter). De handelsruimte die uitgeeft op de Guldenvlieslaan werd zo ontworpen dat er zowel een zaak met een enkele huurder als meerdere complementaire boetieks en winkels van verschillende omvang kunnen ingericht worden.

Ook de nieuwe Inno begint zich af te tekenen in de Brusselse Nieuwstraat. Sinds de overname door de Duitse Kaufhof-groep werden de Inno’s aangepast aan de Galeria-normen. In Mechelen en Namen is dat al gebeurd en nu is de Inno van de Nieuwstraat voorbestemd om het tweede vlaggenschip van de Duitse keten te worden, naast de flagship store in Düsseldorf. Het complex (32.000 vierkante meter en 750 parkingplaatsen) zal een Galeria Inno omvatten en op de gerenoveerde bovenverdieping ook een Media Markt, dat daarmee zijn eerste vestiging in Brussel krijgt. Transparantie en lichtheid zijn het parool, vermits de oude betonnen gevel vervangen wordt door een glasfaçade. De bouwaanvragen zij ingediend. De werken moeten normaal gezien volgend jaar aangevat worden.

Een maagdelijk terrein binnen een toekomstige attractiezone, het was een gelegenheid die Forum Invest enkele jaren geleden niet liet liggen in Bergen. De site Grands Prés, gelegen achter het station in een gebied dat ook het bioscoopcomplex Imagimons en het wetenschapspark Initialis herbergt, beantwoordde ten volle aan de verwachtingen van de Nederlandse promotoren. Zodra alle vergunningen binnen waren, konden de werken in september aangevat worden. De opening is voorzien voor de lente van 2003. Voor de architectuur tekende het Atelier d’Art Urbain in samenwerking met het Franse bureau Isis. De gebouwen worden opgetrokken in een stijl die verwijst naar de architectuur van de stad en het station, in de geest van de grote industriële bouwsels uit de negentiende eeuw, helemaal in hout, metaal en glas.

Het winkelcentrum (28.000 vierkante meter) zal een Carrefour-hypermarkt (11.580 vierkante meter) omvatten, evenals een winkelgalerij (17.207 vierkante meter) met 75 boetieks. Zo’n 13.000 vierkante meter wordt voorbehouden voor kledij en huishoudartikelen en aan sectoren zoals hygiëne en beauty, vrije tijd en cultuur, en voeding. De rest (4159 vierkante meter) is bestemd voor horeca- en voedingszaken. Onder de toekomstige huurders kunnen we onder meer vermelden: H&M, Esprit, Springfield, Massimo Dutti, Cool Cat, Esprit, Women’Secret, Taneo, Take Off en ook Ici Paris XL, Kruidvat, Equiform, Press Shop, Mister Minut en L’Occitane.

In een ware geest van samenwerking met het stadscentrum heeft Forum Invest zich ertoe verbonden om samen met Redevco en de intercommunale IDEA twee investeringsfondsen op te richten, het ene voor de aankoop, renovatie en/of wederopbouw van handelszaken in het historische stadscentrum, het tweede om steun te geven aan de handelaars en restauranthouders die geroepen zijn om in die opgefriste gebouwen hun intrek te nemen, met uiteraard als doel de versterking van de commerciële functie van dat historische centrum.

In Louvain-la-Neuve rijst de Esplanade binnenkort uit de grond. De laatste vergunningen werden in de zomer toegekend. Dit project, ontwikkeld door Wilhelm & Co in partnership met de investeringsmaatschappij Klepierre, omvat in de eerste plaats de bouw van een commercieel centrum met een regionale uitstraling op de terreinen achter de place de l’Université. Het wordt een mengeling van winkels, kantoren en parkings. Begin 2005 zou het centrum moeten opengaan. Een tweede indrukwekkend deel van de operatie wordt de toevoeging van een stuk stad. De wandelzone wordt immers verlengd met een bijkomend voetgangersgebied, een toekomstige rue Charlemagne, die de place de l’Université met de Grand Place zal verbinden en omzoomd wordt met kantoren (5000 vierkante meter), woningen (150 appartementen) en handelszaken.

Véronique Pirson [{ssquf}]

M2 schept een nieuwe band met het volle stadscentrum.

Wegens de renovatiewerken sluit Koopcentrum Waasland de deuren op 31 december.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content