U kent ze wel: de plastic spulletjes die onder meer kledij en elektronica in de winkel moeten beschermen tegen diefstal. Die zijn vaak afkomstig van Checkpoint Systems, een Amerikaanse producent en leverancier van beveiligingsmiddelen voor de detailhandel. Het bedrijf biedt tal van diensten en producten aan waarmee goederen kunnen gemerkt, opgevolgd en beveiligd worden. Dat gebeurt aan de hand van onder meer tags, labels en streepjescodes. Daarnaast ontwikkelt het beursgenoteerde bedrijf uit New Jersey ook software voor de analyse van de gegevens en het beheer van voorraden. Met veertig jaar ervaring...

U kent ze wel: de plastic spulletjes die onder meer kledij en elektronica in de winkel moeten beschermen tegen diefstal. Die zijn vaak afkomstig van Checkpoint Systems, een Amerikaanse producent en leverancier van beveiligingsmiddelen voor de detailhandel. Het bedrijf biedt tal van diensten en producten aan waarmee goederen kunnen gemerkt, opgevolgd en beveiligd worden. Dat gebeurt aan de hand van onder meer tags, labels en streepjescodes. Daarnaast ontwikkelt het beursgenoteerde bedrijf uit New Jersey ook software voor de analyse van de gegevens en het beheer van voorraden. Met veertig jaar ervaring, 5400 werknemers en dochterondernemingen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië is Checkpoint Systems een begrip over de hele wereld. Het Belgische kantoor is gevestigd in Mechelen. Het bedrijf doet al jaren inspanningen om een uiteenlopend gamma van milieuvriendelijke oplossingen te bieden aan zijn retailklanten. Daartoe werd zelfs een afdeling Shrink Management Solutions opgericht. Daarin worden 'groene' toepassingen ontwikkeld, waarbij gezocht wordt naar een evenwicht tussen prestaties en een beperking van energieverbruik en afval. Zo lanceerde het bedrijf zopas nog een nieuwe ecolijn voor zijn Evolve-antennes. Dat zijn de bekende antidiefstalpanelen die u aan de uitgang van populaire winkelketens aantreft. De nieuwe scanners werden zodanig geconfigureerd dat ze tot 40 procent minder energie verbruiken in vergelijking met de traditionele Evolve-antennes. Volgens een onderzoek van de onafhankelijke energieadviseur Energy Logic kunnen deze milieuvriendelijke systemen - vergeleken met toepassingen van concurrerende fabrikanten - zelfs energiebesparingen opleveren tot 75 procent. Voor grote ketens die vaak honderden antennes moeten plaatsen in hun winkels, kan dit leiden tot een aanzienlijke daling van de energiefactuur en van de CO2-voetafdruk. Een klant van Checkpoint Systems rekende uit dat de nieuwe ecosystemen hem meer dan 13 miljoen euro kunnen besparen in de komende tien jaar. Zo'n antennesysteem werkt samen met speciale labels die - al dan niet zichtbaar - op de winkelproducten bevestigd worden. Als die niet gedesactiveerd worden aan de kassa, treedt een alarm in werking wanneer men ermee naar buiten stapt. Ook daar heeft Checkpoint Systems 'groene' inspanningen geleverd: de nieuwe 'enhanced performance'-labels zijn kleiner en worden geproduceerd met minder aluminium, papier en plastic dan de standaardlabels. Bovendien zijn ze discreter en ligt hun detectiegraad tot 60 procent hoger. En ze zijn nog nauwkeuriger ook. Checkpoint Systems wil producten blijven ontwikkelen die het energieverbruik en de ecologische voetafdruk van zijn klanten verminderen. Bovendien wordt gestreefd naar een verdere reductie van het afval bij de productie. Beveiliging ziet men er overigens als een ruim begrip: het bedrijf voorziet niet alleen in antidiefstalsystemen voor winkelruimtes, maar ook in oplossingen die het verlies van goederen in de hele supplychain moeten voorkomen. Door roel van espen