Cruises staan bovenaan het lijstje van droomreizen. All Travel Consultants werkt er incentiveformules voor bedrijven mee uit.
...

Cruises staan bovenaan het lijstje van droomreizen. All Travel Consultants werkt er incentiveformules voor bedrijven mee uit.Hoeveel liefhebbers van cruises ons land telt, is niet exact geweten. Sommigen ramen het aantal op 10.000, anderen op 12.000. "Het is in elk geval een groeimarkt. Als ik de Amerikaanse cijfers naar België extrapoleer, kom ik op een potentieel van 50 à 60.000 klanten per jaar," becijfert Jean Alen. Hij is directeur van All Travel Consultants ( ATC), een onlangs tot nv omgevormde bvba die een licentie heeft om reizen te organiseren en onder andere bedrijven probeert warm te maken om cruises in te zetten als incentive. Met zijn 25 jaar ervaring in de reissector hij heeft zijn sporen verdiend bij onder meer KLM, Wirtz, Sunsnacks en Orion is Jean Alen een oude rot in het vak. Voor de Benelux heeft hij de rechten verworven van de merknaam Cruise Travel, die ook bestaat in Nederland, Duitsland, Italië, Griekenland en de VS. Die gespecialiseerde reisorganisatie heeft een voet in huis bij de meeste rederijen. "Er bestaan drie clichés over cruises : ze zijn voor miljonairs, ze zijn voor gepensioneerden en men verveelt zich rot aan boord. Maar zodra iemand een cruise gemaakt heeft, zijn die bezwaren verdwenen," beweert Jean Alen. "Men kan een cruise van één week doen voor 19.900 frank, al zijn er ook van 2,6 miljoen. Die misvatting heeft als voordeel dat iemand die een cruise krijgt aangeboden er de waarde veel hoger van inschat," lacht hij.ATC biedt tal van op maat gemaakte formules aan, elk met een bepaalde doelstelling voor ogen : productiviteits- of omzetverhogingen belonen, teamspirit aanwakkeren, kwaliteitsbevordering propageren, klantentrouw verhogen. Naast groepsreizen behoren ook individuele incentives tot de mogelijkheden. Zelfs dan kan de stempel van het bedrijf merkbaar blijven in de vorm van kleine attenties, een welkomstbericht vanwege de directie, de naam van de gast op de kajuitdeur, dat alles vergezeld van het logo van de milde schenker.Momenteel zijn er nog niet veel cruises die vanuit ons land vertrekken, maar dat aantal zal wel toenemen. De buitenlandse vertrekhavens zijn trouwens makkelijk per vliegtuig of autobus te bereiken.De cruise-activeiten van ATC zijn drie jaar geleden opgestart. 80 % van de omzet wordt gerealiseerd via de reisbureaus, 20 % door rechtstreekse verkoop aan bedrijven en particulieren. Vorig boekjaar werd de kaap van 100 miljoen frank overschreden een forse stijging tegenover de 35 miljoen twee jaar geleden. Het contact met klanten en prospecten wordt onderhouden door diverse publicaties, waaronder een jaarbrochure en een driemaandelijks blad. ATC telt twee vaste medewerkers, maar Jean Alen ziet dat cijfer in de komende jaren stapsgewijze omhoog gaan.JEAN ALEN (ALL TRAVEL CONSULTANTS) Specialist in de nichemarkt van cruisereizen voor particulieren en bedrijven.